Göteborg & Co byter grafisk profil

Göteborg lockar varje år hundratusentals turister, affärsresenärer, kongress- och mässdeltagare, nya studenter och andra besökare. Göteborg & Co:s uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksstaden och destinationen Göteborg.

Internationellt är Göteborg en liten destination och konkurrensen om turisterna, evenemangen och de stora mötena är hård. Det gäller att föra ut en stark, tydlig och enhetlig bild av destinationen Göteborg. En viktig del av vår kommunikation är den grafiska profilen som omfattar färg, bild, form och logotyperna för bolaget Göteborg & Co och besöksstaden Göteborg.

För ett år sedan beslutades att ta ett helhetsgrepp och skapa en ny modern identitet. Vi är nu stolta över att presentera den nya grafiska profilen, framtagen i samarbete med designbyrån Happy Forsman & Bodenfors.

- Vi har följt utvecklingen i omvärlden och vår bedömning är att det var dags för en förändring efter snart 20 år. Den nya grafiska profilen kommer att genomsyra all kommunikation för bolaget och all marknadsföring för besöksstaden och destinationen Göteborg. Det blir ett tilltal som känns igen och som stärker bilden av vår stad, säger Leif Nilsson VD på Göteborg & Co.

Det nya profilprogrammet börjar användas tisdag den 11 augusti. Under dagen kommer logotypen att synas på bland annat turistbyråerna, infartsskyltar och på Göteborg Landvetter flygplats.

Den kommer också att finnas som en fem meter lång modell vid Storan som avtäcks av Göran Johansson, styrelseordförande i Göteborg & Co, på tisdag kväll kl:20.15 under invigningen av Göteborgs kulturkalas. Modellen finns vid Storan fram till torsdag och flyttar sedan till Nordstan.

Några exempel på den nya grafiska profilen visas i bifogad pdf och de grafiska profilmanualerna finns i sin helhet på www.goteborg.com/co

Mer information: Stefan Gadd, Göteborg & Co, 031-3684030

stefan.gadd@goteborg.com