Göteborg har bästa stadsguiden i Sverige

Sveriges bästa guidning på nätet får man från Göteborg. Tidningen Internetworld som varje år listar landets 100 bästa sajter utnämnde i går goteborg.com till bästa stadsguide.

– Vi har lagt ner mycket arbete på att utveckla goteborg.com och detta är ett bevis på att vi är på väg åt rätt håll, säger Anders Fahl webbansvarig på Göteborg & Co.

Konkurrensen är hård om att få hamna på den prestigefyllda listan över Sveriges 100 bästa sajter. Förra året fanns Göteborgs stadsguide inte med bland de hundra, men i år kunde webbredaktionen på Göteborg & Co resa till Stockholm för att ta emot priset som bästa stadsguide på nätet samt en hedrande 25:e plats bland de bästa sajterna alla kategorier.

Motiveringen till utnämningen lyder: ”Lätt att boka, lätt att inspireras till mer. Och inte minst är det väldigt snyggt förpackat. Det här är en sajt och ett skyltfönster som lyfter fram det bästa av boende, mat och underhållning. En sajt som hela staden kan vara stolt över.”

– Det är fantastiskt roligt. Samtidigt måste man vara ödmjuk och inse att det finns många otroligt bra sajter i Sverige, men priset ger inspiration att arbeta ännu mer för att göra goteborg.com öppnare, mer integrerad med sociala medier och välkomnande för våra besökare, säger Anders Fahl.

Göteborg var tidigt ute med en stadsguide på nätet som tipsar om turistmål, evenemang, restauranger, nöjen och kultur. Redan 1995 kom den första versionen som sedan gjorts om flera gånger.

Det mesta av arbetet med att utveckla goteborg.com och fylla den med innehåll görs av den fyra personer stora webbredaktionen på Göteborg & Co. För att hitta nya idéer utnyttjar man bland annat sitt nätverk av andra europeiska städer.

– Alla turistdestinationer jobbar med att utveckla sig på nätet. Där har vi ett stort nätverk inom Europa som träffas regelbundet och utbyter erfarenheter. Men generellt ligger vi väl framme i Sverige.

Just nu är det mobil användning som är hett. Därför tittar Göteborg & Co på hur man kan utveckla de mobila tjänsterna för stadsguiden.

Hela listan över Sveriges 100 bästa sajter finns på: http://internetworld.idg.se/2.1581

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet. Läs mer om bolaget på goteborg.com/co