Göteborg har bästa turistwebben

Sveriges bästa webbsida inom turism är goteborg.com.

För andra gången tog Göteborgs officiella turisthemsida första plats när landets bästa sajter utsågs.

Det är Internetworld som utser Sveriges bästa sajter inom olika kategorier. Inom kategorin Turismsajt så kom goteborg.com på första plats och placerade sig dessutom på listan över Sveriges 100 bästa sajter.

Det är andra gången som goteborg.com vinner utmärkelsen. Förra gången var 2010, medan det 2011 blev en andra plats.

Juryns motivering till årets första plats lyder: ”Göteborgarna har mycket att visa upp och de gör det bra på webben. Goteborg.com lockar vidare till boende, evenemang och bara läsning på sajten. Snygg integration av kartor, genomarbetat arbete med sociala medier som syns väl på sajten och ett överflöd av idéer gör att Göteborg blir vår favorit bland turistsajterna.”

– Det är framförallt innehållet juryn har bedömt och det är roligt. Vi har en engagerad redaktion som är lyhörda för nya saker och fångar upp vad som händer i Göteborg. En sajt måste hela tiden utvecklas både tekniskt och innehållsmässigt vilket är ett ständigt pågående arbete, säger Anders Fahl, IT-ansvarig på Göteborg & Co.

Ytterligare en hemsida från Göteborg placerade sig högt och det var Liseberg som delade andra platsen med Visit Sweden, Svenska Turistföreningen och Livrustkammaren.

Mer information: Anders Fahl, Göteborg & Co, Tel: 031-3684127

• turism