Göteborg och Malmö/Skåne startar förstudie om European Championships 2022

Det kan bli ett nytt internationellt megaevenemang i Sverige 2022. Då förväntas EM i sju idrotter gå samtidigt under gemensamma namnet European Championships. I dag träffades Göteborg och Malmö/Skåne tillsammans med de sju involverade svenska idrottsförbunden för att starta en förstudie om evenemanget.

European Championships är ett helt nytt koncept där Europamästerskapen i friidrott, simning, golf, rodd, triathlon, gymnastik och cykling hålls gemensamt. Totalt räknar man med 4 500 aktiva deltagare. Detta testas för första gången 2018 då Berlin och Glasgow är värdstäder. Därefter ska det hållas var fjärde år.

Nu förbereder sig Göteborg och Malmö/Skåne för en ansökan 2022. I dag träffades de båda städerna tillsammans med representanter för de sju svenska idrottsförbunden. Gemensamt ska man undersöka förutsättningarna för att genomföra sju stycken EM-tävlingar under ett par sommarveckor 2022.

– Detta är ett så stort evenemang så vi tror att vi blir starkare tillsammans med Malmö och region Skåne och kan också skapa större intresse för sporterna. På dagens möte uttryckte samtliga sju förbund att de ser oerhört positivt till idén och vill gärna delta i förstudien, säger Camilla Nyman VD på Göteborg & Co som koordinerar arbetet.

Förstudien ska ge svar på vad som krävs för att kunna genomföra European Championships. Där ingår alla förutsättningar både ekonomiska såväl som lämpliga arenor för respektive idrott. Den ska vara klar i höst och påbörjas omgående.

Mer information: http://europeanchampionships.com/

Kontaktpersoner:

Camilla Nyman, VD Göteborg & Co, 0702-61 09 03

Johan Hermansson, Fritidsdirektör Malmö stad, 0701-44 26 00

Pehr Palm, Event in Skåne, 0768-87 07 46

• Malmö

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Läs mer om bolaget på corporate.goteborg.com