Göteborg utsedd till bästa idrottskommun – igen

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2010 13:48 CEST

Pressmeddelande 2010-10-08

Göteborg utsedd till bästa idrottskommun – igen

Göteborg har, för femte året i rad, utsetts till Sveriges främsta idrottskommun. Bakom rankingen står tidningen Sport & Affärer.

- Vi är stolta och glada över att vinna för femte året i rad  men samtidigt känner vi att andra städer närmar sig oss allt mer, säger Leif Nilsson, VD i Göteborg & Co. Det innebär en sporre för framtiden att jobba ännu hårdare och med ännu högre ambitioner.

I motiveringen heter det bland annat

”En av Göteborgs absoluta styrkor är det breda samarbetet mellan kommunen, besöksnäringen och övrigt näringsliv. En annan styrka är de två mycket professionella organisationerna Göteborg & Co och Got Event. Göteborg har också en klar vision om hur de framtida arenorna ska utformas.”

Men i motiveringen talas också om att marginalen till tvåan, Stockholm, den här gången var ännu mindre än förra året.

Utöver de baskriterierna som ligger till grund för Sport & Affärers idrottskommunrankning – bland annat kommuners förmåga att använda stora internationella idrottsevenemang för sin destinationsmarknadsföring och som argument för företagsetableringar och inflyttning – har stor hänsyn tagits till tre specifika analyser: Riksidrottsförbundets analys av det ekonomiska stödet till ungdomsidrotten, Svenskt Näringslivs analys av företagsklimatet i kommunerna och tidningen Fokus analys av var det är bäst att bo utifrån bland annat ungdomars perspektiv.

Läs om rankingen på: www.sportaffarer.se eller www.di.se

För mer information, kontakta Anders Johansson, Medie Center Göteborg & Co, tel 031 368 40 31.

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och kunskapsstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet. Läs mer om bolaget på goteborg.com/co