Göteborg välkomnar tusentals nya studenter

Pressmeddelande 2010-09-09

Göteborg välkomnar tusentals nya studenter

På onsdag 15 september fylls Trädgår’n i Göteborg med 2 500 nya förväntansfulla studenter. Klockan 18 drar årets Kick-off Student10 igång.

Student10 är stans största och längsta välkomsthälsning för nya studenter vid Chalmers och Göteborgs universitet. Studentarrangemanget körs för femte året i rad. 13 000 nya studenter står redo att välkomnas till studentlivet i Göteborg.

Bakom Student10 står Göteborg & Co Näringslivsgruppen, Göteborgs universitet, Chalmers och GFS Göteborgs Förenade Studentkårer.

­- Kick-offen är naturligtvis den största händelsen under Student10, men det händer mycket mer för studenterna under hösten, säger Sofia Lindberg på Göteborg & Co. Studenterna får bland annat ta del av workshops, guidade turer och VIP-turer med Paddan.

Under Kick-offen uppträder Maia Hirasawa, Universal Poplab och Royal Republic. De större artisterna varvas med studentspex och artister vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. På plats talar också Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Sven Engström, vice rektor vid Chalmers, Pam Fredman, rektor vid Göteborgs universitet, Sonja Pettersson, ordförande i GFS, samt Patrik Andersson, ny VD för Business Region Göteborg. Under kvällen bjuds på lättare mat och i DJ-båset står K103 Göteborgs Studentradio.

Kick-offen är gratis för nya studenter vid Chalmers och Göteborgs universitet. Först till kvarn gäller.

Vi hälsar media välkomna till Kick-offen som äger rum enligt följande:

Dag: onsdag 15 september.

Tid: kl 18-22.

Plats: restaurang Trädgår’n.

Student10 genomför också en rad andra arrangemang under hösten. Några exempel:

17 september: VIP Sightseeing med Paddan.

25 september: Bokcirkel vid Göteborgshjulet/Älvrummet.

1 oktober: Studiecirkel vid Göteborgshjulet/Älvrummet.

14 oktober: Tokyo workshop på Världskulturmuseet.

19 oktober: Klätterskola med Fysiken Klätterlabbet.

Mer information:

Sofia Lindberg, projektledning Student10, Göteborg & Co, 0705-61 52 44

Anders Johansson, Media Center, Göteborg & Co, 0706-01 06 63

www.goteborg.com/student10

• Västra Götaland

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och kunskapsstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet. Läs mer om bolaget på goteborg.com/co