Göteborgs Companipris till Vitrolife och Renew Group

Pressmeddelande  2012-08-13

Göteborgs Companipris till Vitrolife och Renew Group

I morgon, samtidigt som Kulturkalaset startar, utdelas Göteborgs Companipris, för 19:e gången sedan det instiftades av Näringslivsgruppen inom Göteborg & Co 1994. Hittills har ett 50-tal företag och organisationer fått motta priset som syftar till att uppmuntra det goda företagandet i Göteborgsregionen.

Två företag är mottagare av 2012 års pris:

• Vitrolife Sweden AB.

Vitrolife är en internationellt verksam bioteknologisk/medicinteknisk koncern med säte i Göteborg. Verksamhet bedrivs inom områdena fertilitet och transplantation.

Produktområde Fertilitet arbetar med näringslösningar, produkter för frysförvaring samt avancerade engångsinstrument som nålar och pipetter, för human infertilitetsbehandling.

Produktområde Transplantation arbetar med lösningar och system för att bedöma och bevara organ utanför kroppen, för att selektera användbara organ och hålla dem i optimal kondition i väntan på transplantation

Vitrolife startades  i Göteborg och dess ursprung kommer från forskning  och utveckling  med stark koppling till den medicinska  miljö som finns i Göteborg.

– Man kan säga att vi bidrar till att skapa liv – och till att förlänga liv, säger Thomas Axelsson, koncernchef i Vitrolife.

Vitrolife har idag cirka 220 anställda och bolagets produkter säljs på nästan 90 marknader. Huvudkontoret ligger i Göteborg där även forskning, utveckling och produktion sker för stora delar av bolagets verksamhet. Vitrolife har även verksamhet på viktiga marknader som USA, Japan, Australien Storbritannien och Kina för att nämna några marknader.

• Renew Group Sweden AB.

Renew Group AB med säte i Mölnlycke säljer innebandyutrustning.

Företaget har även varit med  och utvecklat sporten i Sverige och Europa och samarrangerar tillsammans med Pixbo Innebandy varje sommar ett stort innebandyläger för tjejer och killar i åldern 10-17 år.

Renew har i dag 45 procent av världsmarknaden, säljer 250 000 innebandyklubbor per år och exporterar utrustning till mer än 60 länder. Klubbskaften tillverkas i Kina, klubbladen i Götene och sammansättningen görs i Mölnlycke.

– Innebandyn domineras i dag av fyra länder; utöver Sverige handlar det om Finland, Schweiz och Tjeckien, säger Jan Inge Forsberg, vd i Renew Group. Men vi ser en potential att växa i fler länder, Tyskland har till exempel snabbt fått 10 000 innebandyutövare och därför har vi etablerat ett kontor där.

Renew Group, vars mest kända varumärke är UNIHOC, har 25 heltidsanställda, dubblar antalet sysselsatta under sommarmånaderna och har i dag, elva år efter att bolaget bildades, en omsättning på 70 miljoner kronor per år.

Media är välkomna att delta vid prisutdelningen som arrangeras enligt följande:

Dag: tisdag 14 augusti.
Tid: 18.00 (prisutdelningen äger rum cirka kl. 19.30).
Plats: Konserthuset, Göteborg.
Prisutdelare: Anneli Hulthén, styrelseordförande i Göteborg & Co och Birgitta L-Öfverholm, chef för Näringslivsgruppen Göteborg & Co.

Mer information, kontakta:

Thomas Axelsson, koncernchef Vitrolife, telefon 0708 22 80 01.

Jan Inge Forsberg, vd Renew Group AB, telefon 0708 28 43 47.

Anders Johansson, pressansvarig Göteborg & Co, telefon 0706 01 16 63.

Näringslivsgruppen inom Göteborg & Co är ett nätverk mellan staden, näringslivet och akademin. Sedan starten för över 20 år sedan har Näringslivsgruppen satsat 100 miljoner kronor i olika projekt. Allt för att stödja Göteborgs utveckling inom de tre huvudområdena: näringsliv, kunskapsmiljö och evenemang.

• Västra Götaland