Göteborgspriset för hållbar utveckling: Inspiratören och naturens bankman delar på en miljon

Pressinbjudan 2013-11-13

Torsdagen den 21 november sker utdelningen av Göteborgspriset för hållbar utveckling. Mottagarna av 2013 års pris, det fjortonde i ordningen, är Janine Benyus, USA, och Pavan Sukhdev, Indien, som delar på prissumman en miljon kronor.

Här är korta beskrivningar av vad de båda pristagarna gjort:

• Janine Benyus är författaren och biologen som lärt oss att lära av naturen. Hennes engagemang grundar sig i att sprida kunskap kring hur naturen löser problem och hur vi genom att härma naturens lösningar kan hitta hållbara lösningar på problem människan står inför – det som i vetenskapliga sammanhang kallas biomimik. Hon är inspiratören som talar om ett förhållningssätt där man ser naturen som en mentor och där respekt för naturen är grunden för gott beteende.

Några konkreta exempel:

Vi får mer effektiva datarouters tack vare lärdomar från myrkolonier, vi får mindre trafik tack vare kunskap om slemsvampar och vi får smartare elnät tack vare bin.

Forskare vid Caltech , Californa Institutte of Technology, har designat en vindkraftspark som är inspirerad av hur fiskar i grupp nyttjar varandras energi. På det sättet har man kraftigt ökat elproduktionen och samtidigt minskat ytan på den mark man använder.

• Pavan Suhkdev är naturens bankman som lärt oss att värdera naturen, inte bara för dess ekonomiska värden utan även för dess estetiska, rekreativa, och andliga värden. Han var huvudförfattare till FN-rapporten Economics of Ecosystems and Biodiversity som i dag används för att hitta metoder att värdera naturen på.

Några konkreta exempel:

Pavan talar om och visar på den ”osynliga naturen ”som vi använder men inte värderar. Han exemplifierar med att Amazonas producerar regnvatten som bevattnar hela Sydamerikas jordbruk utan att detta värderas vid skogsavverkningen.

Det arbete bin gör när de pollinerar är årligen värt cirka 190 miljarder dollar, vilket motsvarar åtta procent av jordbrukets totala avkastning.

Prisjuryns ordförande John Holmberg, vicerektor på Chalmers, säger i en kommentar:

– Under årmiljarder av evolution har naturen skapat livsviktiga funktioner som vi bara har börjat förstå värdet av samt sinnrika lösningar att inspireras av. Årets pristagare har framgångsrikt utvecklat användbara möjligheter att värdera naturens livsviktiga funktioner samt möjligheter att lära av naturens finurliga lösningar.

Prisceremonin äger rum i Lindholmen Science Park i Göteborg. Före prisutdelningen genomförs ett seminarieprogram.

Media inbjuds att delta i hela eller delar av arrangemanget, enligt följande:
Dag: torsdag 21 november.
Plats: Lindholmen Conference Center, Göteborg.
Tider:
• 15.00-17.00: seminarium på temat: så kan vi skapa förändringar genom inspiration från naturens tjänster och sinnrika lösningar.
• 17.00-18.30: mingel och utställning i Lindholmen Conference Center.
• 18.30: prisutdelning. Janine Benyus och Pavan Suhkdev mottar Göteborgspriset för hållbar utveckling. Prisutdelare: Anneli Hulthén, ordförande i styrelsen för Göteborgspriset. Medverkar gör också John Holmberg, prisjuryns ordförande och Anders Wijkman, miljödebattör och författare.

Media erbjuds också att onsdagen den 20 november göra enskilda intervjuer med pristagarna och juryns ordförande.
Kontakt: Anders Johansson, press- och mediaavdelningen Göteborg & Co, 0706-01 16 63
.

Mer information:
John Holmberg, juryns ordförande, 0706-45 72 66.
Anders Johansson, press- och mediaavdelningen Göteborg & Co, 0706-01 16 63.
www.gothenburgaward.com

• Miljö, energi