Göteborgspriset går till solceller och energieffektivisering

Solcellsentreprenören Jeremy Leggett från Storbritannien, tidigare borgmästaren i Heidelberg Beate Weber-Schuerholz och tyske pionjären inom energieffektivisering Peter Hennicke delar på Göteborgspriset för hållbar utveckling 2015. Priset är på en miljon kronor.

Årets Göteborgspriset för hållbar utveckling har energiomställningen som tema, med fokus på solenergi och energieffektivisering.

Under de kommande årtiondena behöver vi ställa om samhället till att bli radikalt mer energieffektivt än vad det är idag. Samtidigt behöver världens försörjning av förnybar energi öka eftersom endast detta, i kombination med energieffektivisering, kan säkra energiförsörjningen.

För att lyfta fram vad som är nödvändigt men också möjligt har juryn identifierat två nyckelområden: solenergi och energieffektivisering. Vi behöver nya innovationer och system för att frigöra den potential som finns inom båda dessa områden. Därför har juryn beslutat att låta temat för Göteborgspriset för hållbar utveckling 2015 vara ”Energiomställningen - solenergi och energieffektivisering”.

Tidigare pristagare i urval

• Paul Polman
  • Al Gore
  • Kofi Annan
  • Margot Wallström
  • Gro Harlem Brundtland

Om Göteborgspriset för hållbar utveckling

Göteborgspriset för hållbar utveckling delas varje år ut till personer eller organisationer som gör betydelsefulla förändringar för en hållbar värld. Pristagarna är viktiga förebilder som alla har gått från ord till handling. Priset är en miljon kronor och visar vad som är möjligt i kampen för en ljusare framtid. Göteborgspriset för hållbar utveckling delas ut för 15 året.

Prissumma

1 miljon svenska kronor

Kriterier

Pris kan tillfalla person eller organisation som bidragit till:

• att effektivisera resursanvändningen och/eller främja förnybara råvaror och kretsloppslösningar
  • lösningen på ett problem(område) som kan leda till ett tekniskt genombrott eller “systemförändring”
  • att vara processdrivande och gett betydelse såväl i Göteborgsregionen som i ett vidare sammanhang
  • utvecklingen mot ökad global rättvisa.

Partners

Priset delas ut i samverkan mellan : Göteborgs Stad, Region Västra Götaland, Akademiska Hus, Andra AP-fonden, Carl Bennet AB, Elanders AB, Folksam, Handelsbanken, Kooperativa Förbundet, PEAB, DB Schenker AB, SEB, SKF

Kontaktinformation: John Holmberg, juryordförande Göteborgspriset för hållbar utveckling, 0706-45 72 66

Kontaktuppgifter pristagare 2015:

Peter Hennicke Tel: +49 202 2492 136 E-post: peter.hennicke@wupperinst.org

Beate Weber-Schuerholz E-post: weber_beate@t-online.de

Jeremy Leggett E-post: jeremy.leggett@solarcentury.com

Home office number: +44 1342 850367 Mobil :+44 7717 822103

ÅRETS PRISTAGARE

Årets pris inom området solenergi tilldelas Jeremy Leggett och årets pris inom energieffektivisering tilldelas Peter Hennicke och Beate Weber-Schuerholz.

Jeremy Leggett, engelsk företagare och opinionsbildare, har genom sitt långa och hängivna engagemang för solenergi skapat debatt och global påverkan för en hållbar energiutveckling. Idag driver Leggett det egna företaget Solarcentury. Solarcentury var ett av de första solcellsföretagen på marknaden och är tack vare Leggetts entreprenörskap och uthållighet idag Storbritanniens största privata solcellsföretag. Bland annat sköter företaget installationer för IKEA i deras pilotprojekt att sälja solcellspaket. Solarcentury ger dessutom delar av sin vinst till Solar Aid, en organisation som Leggett grundade år 2006 med syfte att sprida soldrivna lampor i länder som Kenya, Malawi, Tanzania, Zambia and Senegal. Solar Aid är idag världens största distributör av sollampor. Leggett är en framgångsrik företagare som outtröttligt arbetar för förnybar energi/solenergi. Däribland genom kampanjer, att skriva böcker och genom sitt ordförandeskap i Carbon Tracker (lobbyorganisation för fossilfria investeringar).

Samtidigt som vi behöver nyttja solens energi är det en absolut nödvändighet att vi effektiviserar nuvarande energisystem. Det finns en stor potential för energieffektivisering, där vi hittills bara sett början. Energieffektivisering är ett systematiskt arbete som kräver förankring, långsiktighet och samarbete. Enligt den ledande organisationen inom energieffektivisering (ACEEE) är världens främsta land inom området Tyskland. Genom politisk styrning, forskning och företagande har Tyskland uppnått goda resultat och som exempel på Tysklands framsteg har Peter Hennicke och Beate Weber utsetts som pristagare.

Peter Hennicke har kallats Tysklands ”biskop” inom energieffektivisering och har varit en pionjär för energiomställningen, die Energiewende. Redan 1985 skrev Hennicke boken “Die Energiewende ist möglich”. Hennickes forskning och deltagande i regeringens expertgrupper inom området har haft stor påverkan för landets utveckling. Han har tydliggjort för beslutsfattare på olika nivåer att det krävs en kombination av förnybar energi och energieffektivisering för en energiomställning. Genom att Hennicke framgångsrikt lyckats förmedla vilka fördelar för samhället en omställning skulle medföra har han dessutom inspirerat beslutsfattare till handling. Hennicke har haft positioner som chef för det ledande Wuppertal Institute for Climate, Environment and Energy, arbetat för FN och är idag medlem i Romklubben.

Beate Weber-Schuerholz blev borgmästare för staden Heidelberg år 1990, där hon under två mandatperioder (1990-2006) lade grunden till den ledande position inom energieffektivisering som Heidelberg har bland världens städer idag. Genom samarbete med det lokala näringslivet, styrning av det kommunala energibolaget, finansiering för energieffektivisering av byggnader och stora satsningar på bland annat kollektivtrafik minskade Heidelberg sina CO2-utsläpp med 30 procent mellan 1993 och 2007. Idag är Heidelberg en förebild inom energieffektiviseringen med bland annat världens största passivhus-område. Weber visade under sin mandatperiod på ett starkt ledarskap samt förmåga att organisera och inspirera företag, kommunala tjänstemän och medborgare. Weber framhävde dessutom den ekonomiska och miljömässiga nyttan med energieffektivisering. Webers engagemang sträckte sig även utanför stadens gränser genom regionala initiativ och arbete inom EU.

• PR, kommunikation

• göteborgspriset