Gustavo Dudamel är Årets Göteborgare 2010

Årets Göteborgare är Gustavo Dudamel, chefdirigent för Göteborgs Symfoniker, som är en av världens mest kända och omtalade dirigenter. Dudamel tar emot utmärkelsen vid en ceremoni i Nordstan, Göteborg, på måndag 22 november.

Gustavo Dudamel började 2007 som chefdirigent i Göteborg och har sedan dess blivit en av den klassiska musikens världsstjärnor. Förra året blev han utnämnd av Time Magazine till en av världens 100 mest inflytelserika personer och han har över 225 000 följare på Facebook. I Hammarkullen har han initierat en musikskola för ungdomar enligt modell från hemlandet Venezuela.

Juryn för Årets Göteborgare - som består av representanter för Göteborg & Co, Sveriges Radio P4 Göteborg, och GT - har gjort följande motivering:

”Gustavo Dudamels artisteri är gränslöst. Passionen för musik förde honom till Göteborg som chefdirigent för Symfonikerna. Här har han tagit musiken till Hammarkullen enligt modell från El Sistema i hemlandet Venezuela. Gustavo är en världsstjärna som generöst delar med sig av sin konst och kunskap, vilket gör honom till en ambassadör för Göteborg och en värdig Årets Göteborgare 2010.”

Årets Göteborgare skall:

• ha gjort något gott, positivt som betytt mycket för många.
  • vara en innerlig, godhjärtad och uppmärksammad person.
  • vara född i Göteborg - eller någon annanstans.
  • vara en god ambassadör för Göteborg

Dudamel tar emot utmärkelsen på scen i Nordstan, måndag den 22 november klockan 12.10 – 13.00. Evenemanget direktsänds i Sveriges Radio P4 Göteborg.

Tidigare Årets Göteborgare: Leif  ”Loket” Olsson (1993), Thomas Ravelli (1994), Tomas von Brömssen (1995), Maria Lundkvist (1996), Jan Eliasson (1997), Viveca Lärn (1998), Jasenko Selimovic (1999), Mikael Ljungberg (2000), Håkan Hellström (2001), Eva Bergman (2002), Conny Evensson (2003), Yannick Tregaro och Christian Ohlsson (2004), Lotta Engberg (2005), Ingvar Oldsberg (2006), Håkan Mild (2007), Thomas Johansson (2008), Nigar Ibrahim (2009).