Julstaden Göteborg invigs på Götaplatsen

Idag, den 1 december, invigs Julstaden 2016 på Götaplatsen kl 17.30. Uppträdanden, eldperformance och kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson gör debut som invigningstalare. Och det tre kilometer långa ljusstråket tänds.

Göteborg Gospel uppträder under ledning av LarsLisa Andersson och det blir eldperformance av Eldfågel. Upplev också det interaktiva ljudkonstverket Efterklang som skapats av Åke Parmerud och Olle Niklasson med anledning av Gasklockans rivning.

Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson håller invigningstalet och det tre kilometer långa ljusstråket från Lilla Bommen till Liseberg tänds upp. Efteråt bjuds det på varm choklad.

När: 17.30 - 18.10

Kolla in programmet: http://www.goteborg.com/julstaden/

Kontakt
Birgitta Bergerlind, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Julstaden, 072-562 89 95

Några nyheter 2016

• Invigningen flyttar tillbaka till Götaplatsen Julstadspromenaden, en guidad tur genom Julstadens ljusstråk på både svenska och engelska för appen Gothenburg Guides.
  • På vägen mot Göteborgs 400-årsfirande 2021 är det fokus på kultur i år. Det kommer märkas under Julstaden. Bland annat ljussätts tio verk av Artscape.
  • Kulturjulkalender med lucköppning varje dag. Den sätter fokus på olika kulturaktörer i Göteborg och det blir allt från guidade vandringar till danskompaniet Spinn, till urbana konstrundor.
  • Populära Sjungande julgranden flyttar från Drottningtorget till Kungsportsplatsen.

BAKGRUND
Julstaden Göteborg genomförs i år för 13:e året i rad. Det är en medveten och långsiktig satsning på att skapa och forma nya, vackra upplevelser i stadsmiljö, genom ljus och färg. Ett brett utbud, med allt från ljusinstallationer till julmarknader, konserter, julklappsshopping och Jul på Liseberg lockar både göteborgare och tillresta besökare under november och december månad.

Julstaden Göteborg genomförs av Göteborg & Co och är ett samarbete mellan staden, fastighetsägare och näringsidkare. Huvudpartner är Higab. Övriga partners är Wallenstam, Vasakronan, Göteborg Energi, Akademiska Hus, Älvstranden Utveckling, Göteborgs Köpmannaförbund, MK Illumination, Metro, Mix Megapol.

• julstaden
  • turism
  • evenemang
  • besöksnäring