Kongressrekord i Göteborg – och avtal klart om ny stor Astra Tech-kongress 2012

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2010 08:00 CEST

Pressmeddelande 2010-10-13

Kongressrekord i Göteborg – och avtal klart om ny stor Astra Tech-kongress 2012

Göteborg slår rekord som kongresstad. Under 2010 dubblas antalet så kallade delegatdygn knutna till kongresser jämfört med förra året.

- Det här betyder att det är högsta fart inom alla branscher som är knutna till besöksnäringen; hotell, restauranger, shopping och transporter – och det ger värdefulla jobb till Göteborg, säger Lennart Johansson, chef för Göteborg Convention Bureau, den del av Göteborg & Co som arbetar för att värva kongresser och konferenser.

Forskningen vid Sahlgrenska Akademin utgör grunden i värvningen av kongresser till Göteborg. Just nu är det speciellt intensivt:

• På Svenska Mässan, kongressanläggningen mitt i staden, pågår 13-16 oktober ECTRIMS/RIMS,  som behandlar sjukdomen MS. Där samlas 7 000 deltagare från hela världen.
  • Ett par dagar tidigare avslutades EADV, en femdagarskonferens som samlade

totalt 7 300 deltagare, de flesta hudläkare och forskare, från hela världen.

Totalt har så många konferensdeltagare aldrig tidigare varit samlade på så kort tid, knappt två veckor, i Göteborg.

Nu är det också klart att Göteborg om ett och ett halvt år får arrangera en annan stor världskongress, också den med anknytning till hälso- och sjukvård. Det är Astra Tech, med huvudkontor i Mölndal, som den 9-12 maj 2012 står som värd för ett möte kring tandimplantat.

Astra Tech har stora delar av sin forskning och tillverkning med 1 500 av totalt 2 200 anställda i Mölndal. Astra Tech Dental är nu en av de ledande i världen inom utveckling och tillverkning av tandimplantat.

Kongressen samlar 3 000 deltagare på Svenska Mässan och betyder bland annat deltagande från Sahlgrenska Akademin, där forskningen kring tandimplantat var framgångsrik redan på 80-talet.

Under 2010 återstår bland annat två stora kongresser att genomföra i Göteborg:

• Swedental, den odontolgiska riksstämman med 9 000 deltagare, den 18-20 november.
  • Läkarstämman den 1-3 december med 6 000 deltagare.

Totalt arrangeras 110 kongresser i år i Göteborg. Antal delegatdygn, alltså tid som kongressdeltagare spenderar i staden, dubbleras jämfört med i fjol till 230 000.

Kongressbranschen omsätter under året sammanlagt 800 miljoner kronor i Göteborg.

Mer information:

Lennart Johansson, chef för Gothenburg Convention Bureau, telefon 0703 20 02 71.

Anders Johansson, Media Center Göteborg & Co, 0706 01 16 63.

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet. Läs mer om bolaget på goteborg.com/co