Laleh med Symfonikerna och Drömriket på Göteborgs Kulturkalas

Göteborgs Kulturkalas kan nu presentera ytterligare två spännande akter. Laleh uppträder tillsammans med Göteborgs Symfoniker på Götaplatsen. Dessutom spelar supergruppen Drömriket, med medlemmar från Mustasch, In Flames och Hardcore Superstar på Kungstorget.

Redan första kvällen, tisdag 12 augusti, blir det tungt Göteborgssound på Göteborgs Kulturkalas. Drömriket spelar på Kungstorget klockan 22.00. Supergruppen består av Ralf Gyllenhammar (Mustasch), Niclas Engelin (In Flames), Magnus ”Adde” Andreasson (Hardcore Superstar) och Jonas Slättung (musiker och radiopratare).

Laleh på Götaplatsen
På fredag 15 augusti klockan 19.00 uppträder Laleh och hennes band tillsammans med Göteborgs
Symfoniker på Götaplatsen under konceptet Popical.

Viljestark och kreativt fri har Laleh mutat in sin helt egna plats i den svenska musikfloran, något senaste albumet Colors underströk med all önskvärd tydlighet. Nu gör hon ett unikt framträdande med Göteborgs Symfoniker på Kulturkalaset.
– Det här är verkligen två bokningar som är roliga att få presentera. Alla delarna i de här två konserterna är sprungna ur Göteborgs stolta och unika musikscen, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare för Göteborgs Kulturkalas.

Mia Samuelsson, konstnärligledare, Göteborgs Kulturkalas, 031-368 42 65

Fakta Göteborgs kulturkalas
• Gratis för alla.
• En av Skandinaviens största kulturfestivaler.
• År 2013 hade Kulturkalaset närmare 1,3 miljoner besök.
• Programmet innehåller alla typer av kulturgenrer och målgruppen är alla.
• Göteborgs kulturkalas genomfördes för första gången 2007 och är en utveckling av det tidigare Göteborgskalaset med anor från 90-talet.
• Evenemanget miljödiplomeras årligen av Göteborgs stad och uppfyller kriterierna i Fairtrade City Göteborg.

Göteborgs Kulturkalas 12-17 augusti 2014 är ett samarbete mellan Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Göteborg & Co, som också projektleder evenemanget.

www.goteborg.com/kulturkalaset

• turism