Margot Wallström talar om EU och demokratin på Global Forum

Pressinformation 2005-10-14 Global Forum 17 Oktober 2005 Göteborg Margot Wallström talar om EU och demokratin på Global Forum Hur ska EU kunna knyta an till medborgarna? Många människor är skeptiska till EU, samtidigt som de stora framtidsfrågorna kräver gemensamma lösningar. –På Global Forum kommer jag att bland annat tala om plan D, som ska bli startskottet för fler debatter om det framtida EU, säger Margot Wallström, EU-kommissionär. På måndag talar hon på Global Forum som handlar om rörlighet i Europa. Plan D handlar om debatt, dialog och lyssnande. Den ska fungera som ett medel för förändring. –När folk möter en utmaning som globalisering, ställer de tuffa frågor om anställningsvillkor, pensioner, migration och levnadsstandard. Vi måste ta dessa frågor på allvar och diskutera dem, säger Margot Wallström. Hon menar att trycket nu är stort på EU att förnya sig så att man kan få fram hållbara svar och lösningar på invånarnas frågor. Den plan som Margot Wallström lägger fram syftar i huvudsak till att stimulera demokratin inom EU. Att få igång en bred offentlig debatt som leder till en enighet om EU:s framtida inriktning. –Nu hänger det framför allt på medlemsstaterna att få igång den här processen. Min uppmaning till nationella regeringar är att de tar vara på detta tillfälle, säger hon. För ytterligare information: Ulf Lindqvist, Göteborg & Co/Global Forum: 0702-79 29 79 Programmet för den 17 oktober finns på: www.globalforum.nu Global Forum hålls den 17 oktober 2005 på Svenska Mässan i Göteborg och temat är Europa med fokus på rörlighet över gränserna. Global Forum är en ideell förening som består av Svenskt Näringsliv, LO, Göteborg & Co Näringslivsgruppen, Business Region Göteborg, Västra Götalandsregionen. Syftet är att skapa en västsvensk mötesplats där frågeställningar som behandlar globaliseringen och internationaliseringen diskuteras. Hittills har konferensen Global Forum hållits 2001 och 2003