Miriam Bryant är Årets Göteborgare 2015

Årets Göteborgare är Miriam Bryant, som under 2015 vuxit fram ur den nya generationen artister. En bred publik har upptäckt henne via TV-serien ”Så mycket bättre” i TV4 där hennes tolkningar fått flera miljoner lyssnare.

Årets Göteborgare utses av en jury som består av representanter från Göteborg & Co, GT och Sveriges Radio P4 Göteborg. Juryns motivering av Miriam är:

”Miriam Bryant har i år sjungit sig in i svenskarnas hjärtan. I hennes artisteri ryms både glädje och vemod, oavsett om hon framför egna låtar eller tolkar andras. Från Utby till världen har hon med sitt okonstlade och omedelbara sätt nått över alla generationsgränser och är en värdig Årets Göteborgare 2015.”

Årets Göteborgare skall:

• ha gjort något gott, positivt som betytt mycket för många.
  • vara en innerlig, godhjärtad och uppmärksammad person.
  • vara född i Göteborg - eller någon annanstans.
  • vara en god ambassadör för Göteborg

Utnämningen av Årets Göteborgare, Miriam Bryant, sker på scenen i Nordstan måndag den 7 december kl. 12.10 – 13.00. Ceremonin direktsänds i SR P4 Göteborg.

Tidigare Årets Göteborgare: Leif”Loket” Olsson (1993), Thomas Ravelli (1994), Tomas von Brömssen (1995), Maria Lundkvist (1996), Jan Eliasson (1997), Viveca Lärn (1998), Jasenko Selimovic (1999), Mikael Ljungberg (2000), Håkan Hellström (2001), Eva Bergman (2002), Conny Evensson (2003), Yannick Tregaro och Christian Ohlsson (2004), Lotta Engberg (2005), Ingvar Oldsberg (2006), Håkan Mild (2007), Thomas Johansson (2008), Nigar Ibrahim (2009), Gustavo Dudamel (2010), Mia Skäringer (2011), Leif Mannerström (2012), Lasse Kronér (2013), Laleh Pourkarim (2014).

Läs mer om tidigare Årets Göteborgare här.

• årets göteborgare

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs av Göteborgs Stad och näringslivet. Läs mer om bolaget på corporate.goteborg.com