Nu släpps biljetterna till Dam-EM i fotboll

12.00, 14 februari 2013, ett magiskt klockslag och datum. Då släpps biljetterna till sommarens stora fotbollsfest, Dam–EM. Göteborg är en av sju värdstäder.
– Det är bara att njuta av det vi har framför oss, säger landslagstjejen Johanna Almgren.

10–28 juli avgörs Dam–EM i Sverige. Tre gruppspelsmatcher och den ena semifinalen spelas på Gamla Ullevi i Göteborg, nationalarenan för damfotboll.

Göteborg med sin långa fotbollstradition har flera gånger tidigare varit skådeplats för stora matcher,
som 1958 då VM avgjordes i vårt land och där sju matcher spelades på Ullevi, bland annat semifinalen mot Tyskland inför 50 000 åskådare. Eller 1992, då över 37 000 såg Danmark bli Europamästare på Ullevi efter seger mot Tyskland med 2–0. För att inte tala om rysaren mot England på Gamla Ullevi i U21–EM 2009, då britterna tog sig till final efter straffavgörande mot svenska grabbar.

Nu är det dags för det¨fjärde mästerskapet i Sverige.

Johanna Almgren, stor profil och landslagstjej i Kopparbergs/Göteborg, kommer att finnas på plats på Gamla Ullevi 10 juli, då Sverige möter Danmark i mästerskapets öppningsmatch.

Frågan är förstås i vilken roll.

– Som spelare, hoppas jag givetvis. Ett EM på hemmaplan är något jag kanske bara får uppleva en gång under min livstid, det vill jag inte gå miste om, säger 28-åringen.

UEFA vill göra Dam–EM 2013 till en fest för alla där biljetpriserna ska tilltala både familjer och föreningar. Den dyraste singelbiljetten, slutspelsmatcher inkluderade, kommer att kosta 200
kronor, ungdoms– och föreningsbiljetter 50 respektive 40 kronor.

Det är ett upplägg som Johanna Almgren gillar skarpt:

– En fantastisk möjlighet att få uppleva den folkfest vi alla tror och hoppas EM kommer att bli. Det är
ju faktiskt Europas bästa spelare som kommer och att ge så många som möjligt chansen att se dem till en billig peng, tycker jag är kanon.

Göteborg och Gamla Ullevi är värd för följande matcher:

10 juli: Sverige–Danmark.

13 juli: Finland–Sverige.

16 juli: Danmark–Finland.

24 juli: semifinal 1.

Mer information: s

svenskfotboll.se/damem2013

Thomas Walfridsson,
projektledare i Göteborg för UEFA Dam-EM 2013, tel 0706-92 40 96.

• Jönköping