Ny bok om turism lyfter Göteborg som framgångsexempel

I en ny bok ”Inside city tourism: A European perspective” undersöker författaren Dr John Heeley hur europeiska städer lyckats utveckla sin turistnäring.

Det handlar om hur städer kunnat förbättra sin image och ekonomi genom turism. Ett av framgångsexemplen är Göteborg.

Boken släpps i dagarna och är ett antal studier i hur städer arbetat med att marknadsföra sig själva som turistdestinationer. I synnerhet fem städer nämns som framstående exempel för att ha skapat en växande turistnäring och förbättrad identitet och image de senaste 20 – 30 åren. De fem städerna är: Dublin, Glasgow, Birmingham, Barcelona och Göteborg.

– Ingen skulle för 30 år sedan ha drömt om att dessa städer skulle, så att säga, ha placerat sig på kartan. I Göteborgs fall pekar jag särskilt på vilken viktig roll som lågprisflyget spelat samt den plattform för samverkan som Göteborg & Co erbjuder för ”private-public-partnership”, säger Dr Heeley.

För att nå framgång är långsiktig finansiering viktig och det är en svag sida, enligt Heeley. Att enbart lita till offentlig eller privat finansiering är sällan bra. Framgången för Göteborg ligger i att man lyckats kombinera båda.

– Städer är i dag viktiga turistmål och fungerar som skyltfönster för regioner och länder. Att Heeley tar upp Göteborg som ett framgångsexempel är givetvis både roligt och hedrande för oss, säger Stefan Gadd, mediechef på Göteborg & Co.

Dr John Heeley är författare, lärare och konsult med specialitet inom turism och marknadsföring av städer. Han har forskat på Strathclyde University men gick 1990 över till att leda marknadsföringen av städer som Sheffield, Coventry och Birmingham. Sedan 2010 är han chef för European Cities Marketing med 120 medlemsstäder.

Boken finns bland annat på: amazon.co.uk eller adlibris.se

Mer information: Dr John Heeley, Tel: +44 11 42309031

johnheeley@btinternet.com

• turism