Programmet klart för Göteborgs kulturkalas

Nu finns programmet för Göteborgs kulturkalas den 13-18 augusti på webben.
Sex dagar fyllda med av kultur i ordets bredaste bemärkelse. Fri entré till allt!

I raden av artistbokningar syns bland andra Eva Dahlgren, Darin, Maia Hirasawa, Yohio, Petra Marklund, The Sounds, Labyrint, Gladys del Pilar, Brolle, Jaqee, Moneybrother, Cirkus Imago, Nassim al fakir, Midaircondo, Movits!, Syster sol i P3 Sommarsession och den spanska flamencostjärnan Buika.

Som redan tidigare offentliggjorts kommer dessutom Pink Floyd-medlemmen Roger Waters egenskriva Opera, Ça Ira, att framföras på Götaplatsen under invigningskvällen.

Nytt för i år är bland annat Street Games på Heden som blir ny festplats fredag-söndag. Här spelas turneringar i streetbasket, streetfotboll och streetbandy och besökarna får möjlighet att prova på allt ifrån amerikansk fotboll och cricket till lacrosse och baseball. (Obs! Deltagande i turneringen kräver föranmälan).

En annan nyhet är torsdagens Körtävling på Kronhusgården där en skön blandning av olika körer kommer att framföra sin tolkning av den specialskrivna Kulturkalaslåten ”På kryss med Bohuslän”, av Simon Ljungman (distriktsansvarig i Sveriges körförbund och känd från Augustifamiljen).

Under körtemat bjuds också en hyllningskonsert i Domkyrkan till den under året bortgångna körlegenden Eric Ericson. Han var en av våra mest betydelsefulla personer för körverksamheten i Sverige som mottagit både Nordiska rådets musikpris och Polarpriset.

– Nu ligger bitarna på plats och jag känner mig ödmjuk inför det stora engagemang som alla både större och mindre aktörer lägger ner på vårt Kulturkalas. Vi är stolta att återigen kunna presentera ett program med både spets och bredd, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare för Göteborgs kulturkalas.

Bland de mer traditionella inslagen i programmet återfinns Hammarkullekarnevalen, konsthantverksmarknaden Upmarket, matmarknaden International Street market, gatuartisterna från gruppen Varietégatan, dansbandsscenen på Packhuskajen och Barnens kulturkalas i Trädgårdsföreningen.

Fortfarande återstår ett ännu ett par hemligheter i programmet.

Programtidningen sprids i Göteborg och Västra Götalandsregionen från och med den 7 augusti och den 12 augusti går den ut som bilaga i Metro Göteborg.

Mer information:
Maria Björn, presskontakt Göteborgs kulturkalas, 031-368 40 36
Mia Samuelsson, konstnärlig ledare, 031-368 42 65

Fakta Göteborgs kulturkalas
• Fri entré.
• En av Skandinaviens största stadsfestivaler.
• År 2012 innehöll programmet 1 300 programstarter och festivalen hade drygt 1,3 miljoner besök.
• 3 km långt feststråk i centrala Göteborg från Liseberg till hamnen vid Operan.
• Programmet innehåller alla typer av kulturgenrer och målgruppen är alla.
• Göteborgs kulturkalas genomfördes för första gången 2007 och är en utveckling av det tidigare Göteborgskalaset med anor från 90-talet.
• Evenemanget görs på uppdrag av Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen. Syftet är att bjuda på ett årligt kalas som bidrar till ett varmare, mänskligare och roligare samhälle. Evenemanget ska också uppmärksamma och stärka kulturutbudet liksom bidra till att Göteborg och Västra Götalandsregionen blir än mer attraktiva att leva och verka i, samt att besöka.
• Evenemanget miljödiplomeras årligen av Göteborgs stad och uppfyller kriterierna i Fairtrade City Göteborg.

Göteborgs kulturkalas 13-18 augusti 2013 är ett samarbete mellan Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Göteborg & Co, som också projektleder evenemanget.
www.goteborg.com/kulturkalaset

• nöje