Publiksuccé för North Sea Tall Ships Regatta

Frihamnen i Göteborg har varit full av besökare i helgen under North Sea Tall Ships Regatta. Folkfesten avslutas på tisdag, 6 september, med en storslagen parad där alla skepp visar upp sig på Göta Älv.

Frihamnen i Göteborg har i helgen intagits av North Sea Tall Ships Regatta. Publiken strömmade in när portarna slogs upp och under lördag och söndag har evenemangsområdet haft sammanlagt 80 000 besökare.

– Vi är överväldigade, det var fantastiskt att se så mycket människor här i helgen. Det är kul att göteborgare är så intresserade och delaktiga i den här typen av evenemang, säger Anki Sande, chef för evenemangsproduktion på Göteborg & Co som står bakom arrangemanget.

North Sea Tall Ships Regatta fortsätter fram till tisdag kväll. I Frihamnen kan besökare kliva ombord på de stora skeppen samt ta del av musikunderhållning, delta i publikaktiviteter och njuta av evenemangsområdets många serveringar. Måndag klockan 21.30 arrangeras ett stort fyrverkeri i området.

Evenemanget avslutas med ”Parade of Sails” där alla de deltagande fartygen visar upp sig på Göta Älv innan de lämnar Göteborg. Paraden äger rum imorgon tisdag med start klockan 15.30 och för media som vill bevaka och fotografera paraden från havet finns det platser ombord på pressbåtar.

Sammanlagt deltar över 800 personer i tävlingen och utav dem är drygt hälften trainees mellan 15-25 år från totalt 26 olika länder. Seglatsen från Blyth, Storbritannien gick fort med fördelaktiga vindar hela vägen till mållinjen utanför Skagen. Vega Gamleby, det enda svenska skeppet som deltar, vann inte bara sin klass. Under söndagens prisutdelning tog hennes besättning också emot pris som regattans totalvinnare där man räknar in fartygens olikheter i storlek och typ.

Bakom Tall Ships Regatta står välgörenhetsorganisationen Sail Training International som genom seglingsutbildning vill skapa kontakter mellan unga människor, oberoende av nationalitet, kultur, kön eller social bakgrund. En majoritet av deltagarna är unga trainees, med eller utan tidigare seglingserfarenhet. Över 60 trainees i åldrarna 15-25 från runt om i Sverige har valts ut för att delta i regattan och bland de rekryterade ungdomarna finns representanter från alla Göteborgs stadsdelar.

Mer information: Fabian Bengtsson, pressansvarig, 0704-597212

North Sea Tall Ships Regatta Gothenburg 2016 projektleds av Göteborg & Co, som är en del av Göteborgs Stad. En rad företag i göteborgsområdet stöttar North Sea Tall Ships Regatta. Läs mer om våra partners och leverantörer här: http://tallshipsgothenburg2016.com/partners/

Fullständiga resultat i regattan hittar ni här: http://www.sailtraininginternational.org/events/2016-north-sea-tall-ships-regatta/race-results-2016

En fullständig lista över priser som delades ut hittar ni här:

• evenemang
  • tall ships regatta

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Läs mer om bolaget på goteborgco.se/