Rekord för antalet gästnätter i Göteborg

Pressmeddelande 2012-10-10

Hotellen i Göteborg har aldrig haft så många gäster som i sommar. Antalet  gästnätter - måttet på antalet övernattningar på hotell, vandrarhem, campingplatser och stugbyar - i Göteborgsregionen uppgick under tremånadersperioden juni-augusti  till 1 229 582, en ökning med 0,5 procent  jämfört med i fjol.

Under årets första åtta månader uppgick gästnätterna till 2 497 833, en ökning med 2 procent. Det är också en rekordsiffra och betyder att Göteborg under 2012 sannolikt för 21:a året i rad kommer att öka antalet gästnätter.

- Det är fantastiska siffror för Göteborgsregionen trots det trista sommarvädret, säger Camilla Nyman,  t f vd i Göteborg & Co. Det finns flera skäl till att gästnätterna ökat - många talar ju om super-sommaren i Göteborg med en rad lyckade evenemang. Men också om hur Liseberg, Sveriges mest kända turistattraktion, fortsätter att spela en viktig roll.

Gästnätter är det internationellt vedertagna och mest använda måttet på turistisk destinationsutveckling.

- Ju fler turister desto högre totalkonsumtion, säger Ossian Stiernstrand, utvecklingsansvarig i Göteborg & Co.

Mer information:

Ossian Stiernstrand, utvecklingsansvarig i Göteborg & Co, tel 0707-85 45 10.

Anders Johansson, press- och mediaavdelningen Göteborg & Co, 0706-01 16 63.

• Skåne