Roger Waters på scenen under öppningen av Göteborgs Kulturkalas 2013

Den 13 augusti startar Göteborgs kulturkalas och nu är programmet klart för öppningskvällen på Götaplatsen.
Två nyheter:
• Roger Waters, den legendariske ledaren för Pink Floyd under 1970-talet, kommer att vara berättare på scen för sin egenskrivna opera Ça Ira.
• Martha Wainwright, väletablerad singer songwriter från New York, framträder under en timslång konsert.

– Dessa två tunga internationella artister lyfter Kulturkalaset ytterligare en nivå, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare för Göteborgs Kulturkalas.

Göteborgs kulturkalas 2013 pågår den 13–18 augusti.

Sedan tidigare är det känt att festivalen inleds med uppförandet av Ça Ira, operan som Roger Waters skrev tillsammans med Etienne och Nadine Roda-Gil.

Nu är det också klart att Waters själv kommer att närvara på scenen. Från en bekväm plats i en läderfåtölj vid ena scenkanten kommer han att vara den sammanhållande berättarrösten. På så sätt blir det enkelt att följa handlingen i Ça Ira, som skrevs som en treaktare, men uppförs på Götaplatsen som en 90 minuter lång enaktare utan paus.

Roger Waters började skriva operan tillsammans med den legendariska franska librettisten Etienne Roda-Gil till 200-årsjubileet av den franska revolutionen 1989. Men operan hade premiär i Rom 2005 och har sedan dess framförts i Polen, Ukraina och Brasilien.

Framträdandet i samarbete med Göteborgs symfoniker, under ledning av Rick Wentworth och med solister som Sally Matthews, Bryan Hymel, John Christian van Horn och Oren Gradus och Richard Söderberg, blir en av höjdpunkterna på Roger Waters The Wall Tour i Europa.

Handlingen kretsar kring den tidiga delen av franska revolutionen men är också en modern berättelse om människors strävan efter frihet. Operan framförs på engelska.

Men Kulturkalasstarten på Götaplatsen får ytterligare ett inslag, en timslång konsert med singer songwritern Martha Wainwright. Hon föddes i New York 1976 men hade större delen av sin uppväxt i Montreal. Numera bor hon åter i New York.

Hennes mamma, även hon singer songwriter, är kanadensiskan Kate McGarrigle och Martha började musikkarriären som körsångerska åt brodern Rufus Wainwright.

Martha Wainwrights självbetitlade debutalbum kom 2005 och 2008 släppte hon I Know You’re married but I’ve Got Feelings Too. Hon har gjort en Edith Piaf-hyllning och 2012 kom albumet Come Home to Mama.

I hennes musik hörs tydligt amerikanska folkmusikrötter och där finns också starka inslag av Americana. Senast hon spelade i Sverige var hösten 2012.

Göteborg besöker hon med sitt band under den Europaturné som inleds i mitten av juli och pågår till slutet av augusti. Detta blir hennes enda konsert i Norden.

Mer information:
Mia Samuelsson, konstnärlig ledare, 031-368 42 65

Fakta Göteborgs kulturkalas
• Fri entré.
• En av Skandinaviens största stadsfestivaler.
• År 2012 innehöll programmet 1 300 programstarter och festivalen hade drygt 1,3 miljoner besök.
• 3 km långt feststråk i centrala Göteborg från Liseberg till hamnen vid Operan.
• Programmet innehåller alla typer av kulturgenrer och målgruppen är alla.
• Göteborgs kulturkalas genomfördes för första gången 2007 och är en utveckling av det tidigare Göteborgskalaset med anor från 90-talet.
• Evenemanget görs på uppdrag av Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen. Syftet är att bjuda på ett årligt kalas som bidrar till ett varmare, mänskligare och roligare samhälle. Evenemanget ska också uppmärksamma och stärka kulturutbudet liksom bidra till att Göteborg och Västra Götalandsregionen blir än mer attraktiva att leva och verka i, samt att besöka.
• Evenemanget miljödiplomeras årligen av Göteborgs stad och uppfyller kriterierna i Fairtrade City Göteborg.

Göteborgs kulturkalas 13-18 augusti 2013 är ett samarbete mellan Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Göteborg & Co, som också projektleder evenemanget.
www.goteborg.com/kulturkalaset

• kultur