Skolelever blir Göteborgs räddning på måndag - Vetenskapsfestivalen inleds med epidemi

Liv och Död. Det är årets tema för Vetenskapsfestivalen. Och frågan kommer att ställas på sin spets direkt på måndag den 13 april. Mellanstadieelever från hela Göteborg ska rädda stan från en epidemi, en smitta där invånarna förvandlas till zombies.

Vetenskapsfestivalen, som pågår hela nästa vecka, kickar igång med ett uppdrag på liv och död. En epidemi har brutit ut, smittan sprider sig. För varje minut blir de fler. Zombies har tagit över staden. Göteborgs enda hopp är att hitta botemedlet.

Botemedel
Under en upplevelserik dag kommer mellanstadieelever från hela Göteborg att få lösa ett antal uppdrag inom olika ämnen för att samla ihop delar till det botemedel som ska bli räddningen. Det hela sker i stadsmiljön. Samtidigt som eleverna löser uppdragen får de insikt om problematiken med smittspridning och får utforska gränserna mellan liv och död ur ett tvärvetenskapligt perspektiv.

Isa Aspgård, programansvarig skolprogrammet, 031-368 42 92

Nyheter i år
Experimentverkstaden har flyttat till Angered Arena. Därmed breddas Vetenskapsfestivalen geografiskt i Göteborg.
Kontakt Emma Rygielski: 0709-34 81 18

En annan intressant nyhet i år är Bältespännarparken. Dels får festivalen en ny arena, och det är också mycket intressant som händer där. Den blir mycket publik, bland annat med snygga kupoltält och vad sägs om världens första konstgjorda regnbåge.
Det blir en riktig festivalplats, en egen plats med mat, dryck, scen och kretivitet. Här är det inte traditionell vetenskap, i Bältespännarparken närmar man sig vetenskapen på kreativa sätt. Bland annat kommer det att bli Göteborgs första Makers Fair.
Kontakt: Angelica Borefur: 0705-89 25 91

Läs mer: vetenskapsfestivalen.se

Fakta Vetenskapsfestivalen

• Vetenskapsfestivalen i Göteborg är Sveriges största kunskapsfest och ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang.
  • Det är en årligen återkommande mötesplats där forskare under lustfyllda former ges möjlighet att presentera sin forskning för skolungdomar och allmänhet. 2015 års festival är den nittonde i ordningen.
  • Festivalen är tvärvetenskaplig och består av tre program: ett skolprogram, ett fackprogram och ett program för allmänheten.
  • Syftet är att skapa en positiv attityd till forskning och vetenskap och att uppmuntra till högre studier.
  • Årets tema: Liv och död.
  • Öppna programmet pågår 15-19 april för alla, skolprogrammet pågår 13-24 april.
  • Huvudmän: Chalmers, Göteborgs universitet, Vetenskapsrådet, KK-stiftelsen, Näringslivsgruppen Göteborg & Co

Foto: Dick Gillberg

• besöksnäring