Stadsbiblioteket blir jubileumsmärkt inför Göteborgs 400-årsjubileum

På Världsbokdagen, onsdag den 23 april, invigs det nya Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Då får också Stadsbiblioteket den andra jubileumsmärkningen inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021.
Pressen bjuds in till jubileumsmärkningen under invigningen.

Dag: Onsdag den 23 april

Tid: 13.00

Plats: Stadsbiblioteket, Götaplatsen

Den officiella invigningen inleds klockan 13.00 då kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén inviger det nya Stadsbiblioteket varefter hon också jubileumsmärker huset som en del i Göteborgs 400-årsjubileum.

2013 gick jubileumsarbetet från ord till handling och blev på allvar synligt i Göteborg. Bland annat fick Angereds stadspark den första jubileumsmärkningen och göteborgarna bjöds in till festligheterna när märkningen genomfördes. Nu är det dags för den andra jubileumsmärkningen när det nya Stadsbiblioteket öppnar upp dörrarna för göteborgarna.

När idéinsamlingen genomfördes 2011-2012 var det tydligt att göteborgarna ville ha fler mötesplatser. Då framkom det också hur staden skulle kunna utgå från befintliga, pågående eller planerade satsningar. Stadsbiblioteket är ett gott exempel på hur en redan befintlig plats kan utvecklas till en mötesplats för framtidens behov och för alla göteborgare. Därför får Stadsbiblioteket stadens andra jubileumsmärkning inför Göteborgs 400-årsfirande 2021.

Mer information: Therese Brusberg, projektchef Göteborg 2021, Göteborg & Co, tel: 0707-85 51 20

Joakim Karlsson, presskontakt Göteborg 2021, Göteborg & Co, tel: 0702-88 69 09

• göteborg 400 år