Stark ökning för hotellen i Göteborg

Pressmeddelande   •   Nov 19, 2010 10:05 CET

Pressmeddelande 2010-11-19

Stark ökning för hotellen i Göteborg

Nu går det bra för hotellen i Göteborg. Hittills i år har branschen ökat omsättningen med 3 procent – trots att man stod på ett rejält minus vid halvårsskiftet. Antalet gästnätter kommer att slå rekord för 19:e året i rad.

– Förklaringen är många stora kongresser och konferenser här i Göteborg och det började redan i juni, säger Lennart Bliman, VD i First Hotel G och ordförande i Storhotellgruppen i Göteborg. Vi har till exempel haft två stora medicinrelaterade kongresser, nu håller Tandläkarstämman och en stor tandläkarmässsa på att avslutas och i början av december arrangeras läkarstämman på Svenska Mässan.

En intressant detalj: natten mot torsdagen i den här veckan hade storhotellen en beläggning på 99,6 procent.

Lennart Johansson, ansvarig för Göteborg & Co:s verksamhet för att värva kongresser och stora möten till Göteborg, säger:

– 2010 är ett exceptionellt kongressår. Konferenserna fyller inte bara hotellen utan innebär också ökad omsättning för till exempel restaurangerna, transportnäringen och inom shoppingen.

Mer information:

Lennart Bliman, VD i First Hotel G och ordförande i Storhotellgruppen, tel 0704 24 15 44.

Lennart Johansson, chef Göteborg & Co Möten, tel 0703 200 271.

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet. Läs mer om bolaget på goteborg.com/co