Två veckor kvar till yrkes-EM - Europas största Yrkestävling

40 000 besökare, varav 29 000 skolelever, väntas besöka EuroSkills, yrkes-EM, på Svenska mässan den 1-3 december.

Media bjuds in till en rundvandring på tävlingsytorna och arenan den 30 november klockan 10.00, se anmälan nedan. Chans att träffa deltagare ur landslaget och andra tävlande finns.

EuroSkills är Europas största tävling i yrkesskicklighet och 1-3 december genomförs detta evenemang för första gången i Skandinavien, på Svenska Mässan i Göteborg. Besökarna kommer att kunna se på när cirka 500 unga skickliga yrkesutövare från hela Europa tävlar om EM-titeln i 35 yrken. Syftet är att öka intresse och status för yrkesytbildningar.

- EuroSkills är ett både stort och mycket viktigt evenemang för framtiden. Fler behöver utbilda sig inom de här yrkena för att vi ska bygga framtidens infrastruktur och välfärd i Europa. Det kommer ett tiotal ministrar från olika länder i Europa för att ta del i de diskussioner och nätverk som förs under tävlingsdagarna, säger Lena Sjöstrand, projektledare på Göteborg & Co för EuroSkills 2016.

29 000 skolelever har föranmält sitt besök till EuroSkills. Bland annat kommer nästintill samtliga åttonde- och niondeklassare som går på kommunala skolor i Göteborg. Dessutom kommer elever från de flesta kommunerna i Västsverige.

På plats har besökarna en unik chans att lära sig mer om olika yrken och själva testa och hitta sina egna talanger i någon av prova på-ytorna.

Personal från Arbetsförmedlingen och samt studie- och yrkesvägledare från Göteborg, Partille, Mölndal och Kungsbacka finns på plats med en styrka på över 100 personer för att besökare ska ha en chans att få reda på mer och ställa frågor kring de olika yrkena och sina framtida skolval.

Tävlingsyrkena är allt ifrån snickare och rörmokare till kock och webdesigner. Förutom tävlingarna kommer det att finnas möjlighet att prova på alla yrken och upptäcka sina egna talanger ihop med information som påvisar alla möjligheter med en yrkesutbildning – jobb direkt, starta eget, jobba utomlands eller läsa vidare på högskola.
Flera stora aktörer så som Volvo, 3M och Festo kommer därutöver att hålla workshops, seminarier, nätverksträffar och utställningar med fokus på framtiden för ungdomar och arbetsmarknaden.

Läs gärna mer om evenemanget på euroskill2016.com där även mediaguide finns.

För anmälan till rundvandringen, kontakta Daniel Vandor: +46 705 35 55 17 - media@euroskills2016.com

KORT OM YRKES-EM 2016
Representanter för de olika yrkena
Prova-på-aktiviteter
Kvalificerad yrkesvägledning och information
Miniföreläsningar
Seminarier & workshops
500 tävlande, upp till 25 år
35 tävlingsyrken + 9 presentationsyrken
Fri entré
40 000 kvm

Fakta, EuroSkills
EuroSkills är en unik möjlighet att inspireras av skickliga ungdomar, prova på olika yrken och lära sig mer om de olika programmen och vägarna till jobb. På 40 000 kvm golvyta visar ungdomar, yrkesvägledare och företagen möjligheter till arbete, eget företagande, fortsatta studier och individuell utveckling.

Evenemanget projektleds av Göteborg & Co och är en del av regeringens satsning på 2016 som Yrkesutbildningens År som Svensk Näringsliv, LO och Skolverket som initiativtagare.

Lena Sjöstrand, 0707-61 52 12

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Läs mer om bolaget på goteborgco.se/