Unga stipendiater ska lyfta Matstaden Göteborg

De första mottagarna av ett nyinrättat stipendium som ska utveckla Matstaden Göteborg har utsetts. 2013 års stipendiater är Camilla Claesson Karlsson, 27 år, biträdande restaurangchef på restaurang Fond, och Thomas Sjögren, 22 år, kock på Swedish Taste.

- Vi vill behålla och utveckla unga talanger som kan axla ansvaret efter den etablerade generationen här i Göteborg - och dessutom lyfta Göteborg ytterligare en nivå vad avser matupplevelser, säger Bengt Linde, ordförande i Göteborgs Restaurangförening, GRF, organisationen bakom stipendierna.

Stipendiaterna har utsetts av en jury bestående av Ann Katrin Ljung, matredaktör på GT/Expressen, Monica Sander, Arla, och Camilla Nyman, t f vd i Göteborg & Co.

Tanken är, som GRF uttryckte det när man tidigare i vår utlyste stipendierna, ”att ge inspiration och möjlighet till vidareutveckling för våra medlemsrestaurangers kockar, kallskänkor, servitriser och servitörer”.

Stipendiet utgörs av en treveckorsvistelse i Chicago med ett inspirationsprogram som komponerats tillsammans med Chicago Restaurant Association, Chicago Gothenburg Committee och Kendall Collage som har restaurangrelaterade utbildningar på hög nivå.

- Chicago är en av världens ledande matstäder och det specialdesignade programmet rymmer både praktik på stadens stjärnkrogar och studiebesök på välrenommerade Kendall Collage, säger Camilla Nyman, t f vd i Göteborg & Co. Det här har vi kunnat arrangera genom att Göteborg som enda svenska stad är en del av matnätverket Delice Good Food Cities Around the World som har 17 medlemsstäder i olika delar av världen, bland annat Osaka, Barcelona och Chicago.

När man nu ska finna nästa generations restauratörer i Göteborg efter kända namn som till exempel Leif Mannerström, Håkan Thörnström och Gustav Trädgårdh, är utgångspunkten att stimulera talanger både från köks- och matsalsmiljö.

De båda stipendiaterna har också olika bakgrunder:

• Camilla Claesson Karlsson har en filosofie kandidatexamen i restaurang- och måltidskunskap vid Grythyttans Restauranghögskola som är en del av Örebro universitet. Hon har jobbat tio år i branschen i olika delar av landet och är idag hovmästare och biträdande restaurangchef på restaurang Fond vid Götaplatsen i Göteborg.

• Thomas Sjögren är kock och har läst hotell- och restaurangprogrammet vid Östra gymnasiet i Umeå och sjöintendenturprogrammet vid Ester Mossesons gymnasium i Göteborg. Han är med i det svenska juniorkocklandslaget och tävlade i Mat-OS 2012. Thomas har jobbat på flera av Göteborgs krogar och är i dag anställd på Swedish Taste invid operan i Göteborg.

Camilla och Thomas ser nu fram mot sin gemensamma USA-resa.

- Det är en ära att få det här stipendiet och att representera Göteborg, säger Camilla. Det ska bli intressant att komma till Chicago och se hur deras sätt att jobba sannolikt avviker från vårt.

- Det känns jättekul att få åka iväg och lära - och dessutom berätta om hur vi jobbar i Göteborg, säger Thomas.

Mer information:
Bengt Linde, ordförande Göteborgs Restaurangförening, telefon 0705-75 85 70.
Camilla Nyman, t f vd Göteborg & Co, telefon 0702-61 09 03.

• Skåne