Ungdomsprojekt under Dam-EM ska ge ringar på vattnet

Kärra/Klarebergs Vendela Cappelen är en av ett 100-tal fotbollsungdomar från Göteborgsföreningar som ingår i Youth Programme under UEFA Dam-EM 2013 i Göteborg.
– Det ska bli spännande, säger hon.

Trestegsikonen Christian Olsson sålde program under friidrotts-VM i Göteborg 1995. Han stod och såg när idolen Jonathan Edwards satte det fantastiska världsrekordet på 18,29 meter. Göteborgaren har många gånger återkommit till hur starkt det påverkade honom under hela karriären och elva år senare vann han själv ett EM-guld inför hemmapublik på samma arena. En av många medaljer Olssons framgångsrika karriär.

Vad Youth Programme kommer att betyda för tjejerna som blivit antagna får framtiden utvisa. Men det kommer garanterat att bli en upplevelse för dem att få chansen att följa Lotta Schelin och de andra landslagsspelarna på nära håll under EM-matcherna.
UEFA Dam-EM 2013 bygger på konceptet Winning Ground. Med det menas att evenemanget ska vinna mark för damfotbollen och bidra till en positiv utveckling av sporten – i Göteborg, i Sverige och i Europa. Youth Programme är ett sätt för Dam-EM i Göteborg att stimulera utvecklingen av dam- och flickfotbollen i regionen.

Vendela Cappelen sökte till programmet via Änglagårdsskolan, där hon är elev. Hon ska vara med på invigningsmatchen mellan Sverige och Danmark på Gamla Ullevi den 10 juli och bära en fana till mittcirkeln.
– Det ska bli kul att få vara med backstage och självklart ser jag fram emot att få se matchen på plats, säger Vendela, som är yttermittfältare i Kärra Klarebergs damjuniorer.

Ungdomarna som blivit uttagna i Youth Programme kommer att hjälpa till med olika uppdrag. De kommer bland annat att vara flaggbärare, bollflickor och eskortera spelarna ut på Gamla Ullevis gräs till matcherna.

Anette Wigerud på Göteborgs Fotbollförbund har varit med och rekryterat ungdomarna.
– Vi har valt tjejer i föreningar som har en stor och bra flickverksamhet, exempelvis Hovås Billdal, Hönö, Mölnlycke, Kärra/Klareberg och Zenith. Änglagårdsskolan, Coca Cola och McDonald´s har också rekryterat ungdomar. Jag tror att det kan ge tjejerna en hel del att få vara på plats och se de allra bästa spela fotboll på nära håll. Det blir ett positivt minne som förhoppningsvis sporrar tjejerna, säger Wigerud.

Sveriges gruppspelsmatcher i Dam–EM 2013.:
10 juli, 20.30:
Sverige–Danmark, Gamla Ullevi Göteborg.
13 juli, 20.30: Finland–Sverige, Gamla Ullevi, Göteborg.
16 juli, 20.30: Sverige–Italien, Örjans Vall, Halmstad.

För mer information:
Thomas Walfridsson, projektledare Dam–EM, Göteborg,