Väderbaserad app ska locka turister till Göteborg

I dag smygstartar kampanjen ”En perfekt dag” som ska få turister att välja Göteborg i sommar. Nyhet för i år är en app som med hänsyn till vädret ger tips på vad man kan göra i stan - en innovativ stadsguide där man helt enkelt skakar sin mobil när man vill ha fler tips.

På goteborg.com hittar man idag allt om appen En perfekt dag, en kampanjfilm och tips på allt man kan göra i Göteborg.
– Sommarsemestern är mycket viktig för vår målgrupp barnfamiljer. Man vill att varje dag ska bli perfekt. Med hjälp av vår app kan man säkerställa att man får en så perfekt dag som möjligt oavsett väder, säger kampanjledare Niclas Eklund.

Appen finns för både iPhone och Android och är gratis att ladda ner:

Anpassar innehållet helt efter aktuellt väder. Ger enkelt tips på fler aktiviteter genom att du skakar din telefon. Ger dig möjlighet att favoritmarkera tips så att du kan gå tillbaks till dem senare. Innehåller också en kamera med vykortsfilter.

Kampanjen kommer att rulla i både Sverige och Norge med bland annat kampanjfilm på Youtube, banners på Facebook, mobilbanners och länkar på Google Adwords. I nästa vecka skickas också ett sommarmagasin ut, där destinationen Göteborg presenteras. Totalt rör det sig om 700 000 exemplar i Sverige. Veckan därefter görs ett utskick på 150 000 exemplar i Norge.

– Denna sommar känner vi att Göteborg har ännu mer att erbjuda med nya berg- och dalbanan Helix på Liseberg. Missade man dinosaurierna på Universeum förra året, får man en ny chans i år. Och vi hoppas att ännu fler tar sig ut i Göteborgs skärgård och upplever det vackraste vi har, säger Niclas Eklund.

Navet i kampanjen är: www.goteborg.com. Bakom satsningen står Liseberg, Universeum och Göteborg & Co.

Mer information: Niclas Eklund, kampanjledare Göteborg & Co, 0727-360515