Vetenskapsfestivalen firar 15 år med tema “Kreativitet”

Sveriges största kunskapsfest fyller 15 år och temat för Vetenskapsfestivalen 2011 är "Kreativitet". Vetenskapsfestivalens öppna program pågår den 10-15 maj. Just nu pågår skoltävlingen för evenemanget. Ett sätt att uttrycka kreativitet är genom att prata och skriva. Därför handlar årets skoltävling om att hitta på ett nytt svenskt ord.

Uppgiften är att skapa ett ord som ännu inte finns. Ordet kan vara helt nytt eller en kombi­nation av existerande ord. Det kan vara vilket slags ord som helst; om det är ett substantiv, adjektiv eller verb spelar ingen roll. Tävlingen är öppen för alla Sveriges elever i grundskolan. I juryn sitter bland annat Sture Allén, professor och ledamot i Svenska Akademien; Ola Lindholm, chefredaktör, Kamratposten och Lennart Hellsing, författare. Tävlingsbidragen ska vara inskickade – på webben eller med post – senast den 7 mars.

100 000 besök gör Vetenskapsfestivalen till ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang. Vetenskapsfestivalen finns med i hela Göteborg och huvudarenorna är Nordstan, Pedagogen, och Experimentverkstaden på Chalmers. Festivalen har tre olika specialinriktade program för olika målgrupper. I år äger evenemanget rum den 10-15 maj för allmänheten och den 3-13 maj hålls skolprogrammet för grundskolor. Vetenskapsfestivalen är även en viktig mötesplats för media, forskare, politiker och näringsliv.

Mer information:

Jenny Skånberg, informationsansvarig 031-368 42 87 jenny.skanberg@goteborg.com

Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg hålls den 10-15 maj 2011 för femtonde året i följd och är ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang och Sveriges enda i sitt slag. Huvudmän är Chalmers, KK-stiftelsen, Business Region Göteborg, Göteborgs universitet, Vetenskapsrådet och Göteborg & Co Näringslivsgruppen. Projektledning: Göteborg & Co.
www.vetenskapsfestivalen.se