Volvo Ocean Race – av unga för unga

Jubileumskonsert, talangjakter och vägkonst. Volvo Ocean Race-veckan är inte bara en fest för alla unga – den är också skapad av unga kreatörer.

Under vecka 26 kommer ett gigantiskt aktivitetsområde att slås upp i Frihamnen i Göteborg, i samband med målgången av Volvo Ocean Race. Och det fullspäckade programmet är fyllt med aktiviteter, många riktade sig till unga. Men det är inte bara ungdomar som ska komma på besök till området. Bakom arrangemanget står många unga kreatörer som ska sätta prägel på folkfesten.

– Om sex år fyller Göteborg 400 år men vägen fram till 2021 är lika viktig som jubileumsåret. I år sätter jubileet extra fokus på ”Av och med unga” vilket naturligtvis även kommer att genomsyra programmet på Volvo Ocean Race Göteborg 2015, säger Stina Björk, eventansvarig över Volvo Ocean Race i Göteborg.

Folkfesten inleds med en jubileumskonsert av Side by Side by El Sistema, som är ett internationellt sommarläger för barn och unga. Tillsammans med Göteborgs symfoniorkester kommer de att sjunga och spela på den Stora Scenen söndagen 21 juni klockan 14.00, under ledning av världsberömde dirigenten Gustavo Dudamel.
– Aktiviteter och programpunkter med ungt inflytande kommer att lyftas i såväl scenprogram, seglingstävling för unga tjejer, kultursommarjobbare, dansskola, konstprojekt med unga målare och mycket, mycket mer, berättar Stina Björk.

På det fullspäckade programmet hittas bland annat programpunkten ”Ung Scen”, som är ett samarbete mellan Volvo Ocean Race och kulturhuset Frilagret i Göteborg, där unga talanger kommer visa upp en musikalisk mix av olika stilar och genrer.

Ett annat arrangemang som redan påbörjats och som kommer fortsätta under veckan är ”Sätt färg på”, som är ett projekt för att öka sysselsättningen bland unga, och samtidigt få dem att få upp ögonen för måleribranschen. Under veckan kommer en lång vägmålning att målas på huvudstråket på evenemangsområdet, som blir en del av det 21 kilometer långa konstverk som man planerar att måla från Röda Sten i Sandarna till Blå Stället i Angered inför Göteborgs 400-årsjubileum. För att uppmärksamma seglingen lite extra kommer också en över 1 000 kvadratmeter stor kompassros handmålas vid den stora scenen, med inspiration från de sju seglen på Volvo Ocean Race tävlingsbåtar.

Den pågående upplagan av Volvo Ocean Race, världens största havskappsegling, startade i oktober 2014 i Alicante, Spanien. Efter att ha seglat 39 000 sjömil runt jorden under nio månader avslutas tävlingen i Göteborg 21-28 juni. Under veckan arrangeras en stor folkfest på Frihamnen med artister och publikaktiviteter och den 27 juni avgörs ett sista In-Port Race i inloppet till Göteborgs Hamn.

För att läsa hela programmet över aktiviteter under Volvo Ocean Race-veckan, besök: http://volvooceanracegoteborg.com/sv/folkfesten

För mer information:

Stina Björk, eventansvarig, Volvo Ocean Race: 072 564 36 60 stina.bjork@goteborg.com
Fabian Bengtsson, medieansvarig, Volvo Ocean Race Göteborg: 070 459 72 12 fabian@volvooceanracegoteborg.com

• volvo ocean race