​Succé-event tillbaka i Göteborg

Tävlingen Gothenburg Startup Hack samlar på lördag ihop 100 deltagare ombord på ångbåten S/t Erik med destination Göteborgs skärgård. Under 10 timmar omvandlar de nytänkande och spännande idéer till digitala produkter. Tävlingen avrundas med Startup Arena där allmänheten välkomnas att ta del av spännande seminarier, lyssna på framgångsrika startups från Göteborg och möt Carina Dreifeldt - entreprenören som hyllats av bland annat Bill Gates.

Just nu händer det mycket på Göteborgs startup-scen. Staden är födelseplatsen för globala industrier och nu är man på god väg att också bli platsen för en blomstrande startup-kultur. Som ett uttryck för detta äger Gothenburg Startup Hack rum i Göteborg den 16 maj.

- Förra året blev vi överväldigade av all den uppmärksamhet vi drog till oss. Startup Hack sponsrades bland annat av intressanta företag som Google, Spotify och Dropbox. Nu har vi planerat ett ännu mer storslaget event och arbetat rejält för att kunna erbjuda göteborgarna en ännu bättre och inspirerande heldag som också utgör finalen på Gbg Tech-Week, säger Andreas König en av upphovsmakarna bakom Startup Hack.

Tävlingen anordnas på en över 100 år gammal ångbåt. Man kan säga att gamla tiders teknik bär fram nya innovativa idéer. Väl ombord kommer runt 30 lag tävla mot varandra i att skapa digitala prototyper. Förra årets hack gav upphov till flera innovationer av vilka ett antal blev riktiga företag. Det är precis det vi vill göra. Uppmuntra till kreativitet och inspirera andra att våga skapa, säger Tomas Olsson tekniskt ansvarig för hacket.

Deltagarna blev nyligen uttagna och bland bidragen syns flera spännande idéer. En tydlig trend som syns i årets upplaga är antalet bidrag som baseras på så kallade öppna datakällor.

Mer än bara en tävling
Kreativiteten och inspirationen är inte reserverad enbart de invigda. Parallellt med tävlingen kommer Göteborg Startup Arena äga rum, som görs i samarbete med Göteborgs-baserade inkubatorn G-Lab 21 och Startup grind, där flera framgångsrika startups kommer berätta sina historier. Det kanske mest intressanta namnet är säkerligen bekant för flera göteborgare redan. Carina Dreifeldt som bland annat driver IT-företaget Speedment (rankat som ett av Sveriges mest framgångsrika teknikföretag)  är en erkänd entreprenör, hyllad av personer som Microsofts grundare, Bill Gates. Startup Arena är öppet för alla som vill delta och få en insyn i Göteborgs startup-värld men också erfara all den innovation som kommer äga rum under hacket som kommer presenteras. Göteborg är mycket mer än de industrier som staden ofta förknippas med. För den som besöker eventet den 16 maj finns en viss chans att man faktiskt blir förvånad över all skaparanda och affärsmässighet som finns här. Vi är stolta och enormt glada över att kunna genomföra Startup Hack här i Göteborg, säger Andreas König

Gothenburg Startup Hack är en del av Gbg Tech-week. En hel vecka fylld av event som delar målet och ambitionen att stärka Göteborg som en entreprenörsstad.

OM STARTUP ARENA:
Hit är allmänheten varmt välkommen. För den som är intresserad av private banking, entreprenörskap, vill veta mer om alla de nya framgångsrika företag som finns i staden, eller helt enkelt bara vill komma och möta intressanta människor i en inspirerande miljö så står portarna öppna den 16 maj.

Kostnadsfri biljett via:

För mer info se: https://www.facebook.com/events/665459966930975/

• Innovationer, uppfinningar

• Gothenburg Startup Hack is an annual 'hackathon' which purpose is to:
        • Gather and ignite the startup-community of Gothenburg
        • Bring international attention to Gothenburg as a startup-scene
        • To make the startup-community of Gothenburg more attractive and accessible for its residents
        • Engage and inspire more girls to discover a world of tech
  • Gothenburg Startup Hack är ett årligt 'hackathon' som handlar om att:
      • Att samla och ge en gnista till tech-communityt i Göteborg
      • Placera Göteborg på världskartan
      • Att göra startup-communityt mer attraktivt och lätttillgängligt för göteborgarna.
      • Engagera och inspirera fler tjejer att upptäcka en värld av tech

Tomas Ohlson

Presskontakt Media & PR 0736578023