Hjälmtvång! Vad säger golvföretagen? Vad säger Arbetsmiljöverket?

Hjälmen – risk eller skydd?

Vilken skyddsutrustning krävs egentligen på en byggarbetsplats? Det är en ständigt pågående diskussion. För platschefen är det enkelt. Alla ska ha hjälm och skyddsskor för att undvika olyckor, punkt slut. För de olika yrkeskategorierna på bygget blir det genast knepigare.

Golvläggaren, som jobbar inomhus utan fara för fallande föremål, riskerar att få belastningsskador av hjälmens tyngd. Golvföretagen står inför ett dilemma. Ska medarbetarna skadas i en arbetsplatsolycka eller dra på sig kroniska besvär i nacke och skuldror?

Peter Lindman från Nils Lindman AB sitter i Golvbranschens styrelse och är fullt medveten om diskussionen kring obligatorisk skyddsutrustning.

- Det är galet att kräva hjälm och skyddsskor i en lokal som i stort sett är klar! I grund och botten handlar det om sunt förnuft. Hjälmen ska vara på ute på bygget, på väg till arbetsstället, det är självklart. Men för inomhusjobb med färdiga tak och väggar runt om är läget ett annat.

- På stora byggarbetsplatser krävs alltid hjälm och det är mycket svårt att få till undantagsregler. På mindre byggen löser man det lite smidigare. En bättre dialog mellan golvföretaget och byggaktören skulle kunna leda till att hjälmen används där den verkligen behövs, utan att bli en potentiell risk.

Peter Lindman menar att det också finns andra problem med onödig skyddsutrustningen. Hjälm och skor är ett störande element, speciellt i trånga utrymmen, och kan i värsta fall leda till ett sämre utfört jobb.

Arbetsmiljöverket har regeringens uppdrag att se till att lagar och regler på arbetsmiljöområdet följs.

Verket konstaterar i frågan om skyddshjälm vid påfrestande arbetsställningar att arbetsgivaren ska göra en riskbedömning innan arbetet startar, för att minska risken för belastningsskador.Ibland kan hjälmen göra mer skada än nytta och ökar faran för belastningsbesvär i nacke och axelpartiet. Det gäller till exempel när huvudet är framåtlutat - en typisk arbetsställning för golvläggare.

Det innebär att det finns lagstöd för undantag från det stränga hjälmkravet.

- Branschen borde helt enkelt göra gemensam sak och förhandla med byggföretagen om vad som ska gälla. Rimliga, tydliga regler kring avsteg från skyddsutrustning på byggarbetsplatsen gagnar både säkerhet och ergonomi, säger Peter Lindman.

Arbetsmiljöverket – Användning av skyddshjälm vid påfrestande arbetsställningar »