Upphandligen blir enklare och bättre med stöd av branschorganisationen

Bättre upphandling med branschstöd

Branschorganisationen är kung på sitt kompetensområde. Inom sin egen yrkesgren tolkar de och förtydligar regler som lagen ställer upp. - Det blir lätt luddigt och komplicerat med alla krav. Varför inte använda sig av branschspecifika, genomarbetade auktorisationssystem vid upphandling, säger Jenny Adnerfall, ansvarig för teknik- och miljöfrågor på Golvbranschen, GBR.

Branschregler bygger på samlad erfarenhet och är detaljorienterade inom sitt kompetensområde. Därför fungerar de väl och täcker in alla de kvalitetskrav på utförande, material och slutresultat som är betydelsefulla vid en upphandling. Golvbranschens auktorisation, Auktoriserat Golvföretag, har dessutom miljö och socialt ansvarstagande som viktiga kriterier i sin certifiering. Att upphandla golvtjänster hos branschgodkända företag är en trygg genväg för kommunen att uppnå lagstiftarens krav på nationella hållbarhetsmål.

-På webben finns genomarbetade, enkla och kostnadsfria underlag för hållbar upphandling. Man undrar onekligen varför kommunerna inte konsekvent använder sig av det, säger Jenny Adnerfall och syftar på en undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Golvkedjan/Forbo.

Undersökningen bland 85 ansvariga inköpschefer visar att bara 25 procent av de svenska kommunerna ställer krav på hållbarhet vid upphandling av golvtjänster.

- Det är trista siffror för oss som tillhandahåller en branschauktorisation där kommunen får kvalitet, hållbarhet, garanti och en socialt ansvarstagande partner som verkar mot illojal konkurrens och svart/grå arbetskraft på byggmarknaden.

I golvauktorisationen ingår möjlighet till golvåtervinning och kretsloppsmärkning av ingående material. Hållbarhetsperspektivet stärks ytterligare när den som sedan ska förvalta fastigheten får skötselinstruktioner för bästa möjliga golvekonomi under driftsfasen.

- Golv skiljer sig markant från alla andra konstruktioner i en fastighet. Det behöver kontinuerligt städas, skötas och underhållas, ibland flera gånger per dag. Därför är slitaget så mycket större. Rätt skötsel och underhåll förlänger golvets livscykel rejält och bidrar därmed till en mer hållbar ekonomi både vad gäller miljön och plånboken, säger Jenny Adnerfall på Golvbranschen.

Auktoriserat Golvföretag »

Hållbar, smart upphandling av golvtjänster »

Golvbranschens Golvåtervinning »

Kretsloppsmärkning »

Rapport; Kommuner och landsting om hållbarhet i upphandlingar »

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.