Golvets bästa städkompis

Golvets bästa städkompis

Fel städning sliter rejält på golvet och påverkar utseende och livslängd mer än man kanske tror. Överdosering av både vatten och rengöringsmedel bidrar till att golven städas sönder. Golvets bästa vän är i stället en skonsam mikrofibermopp, ytterst lätt fuktad med vanligt vatten i sprayflaska. Det gäller oavsett om golvet består av trä, plast, sten eller linoleum.

-Enklast är förstås att stoppa smutsen redan vid dörren, säger Mårten Widborg som är städexpert på Vileda Professional och tillika Golvbranschens besiktningsman. Använd fotskrapa och entrématta. Ju mindre grus och smuts som följer med in, desto lättare blir det att städa.

Hos Golvbranschen finns generella skötselråd inklusive fläcknycklar som ger golvet ett längre och vackrare liv.

- Undvik att blöta ned golven. Det gäller alla material - trä, plast, linoleum och sten. Dels kan man få fuktskador och dels växer obehagliga bakterier till sig på blöta ytor, konstaterar Mårten Widborg. Bäst är att använda en mikrofibermopp, lätt fuktad med vatten i sprayflaska. Är golvet hårt smutsat kan man tillsätta en rengöringsprodukt som tillverkaren rekommenderar. Det gäller att veta vilket slags golv man har och sedan följa tillverkarens specifika råd. Om lägenheten är nyproducerad eller renoverad finns all information inklusive skötselråd i drift- och underhållspärmen.

Lackade trägolv är populära i svenska hem. –Dammsug , det räcker långt, säger Cecilia Grahn Rappe hos Rappgo som tillverkar breda plankgolv. Lackade trägolv är lätta att sköta om inte lacken skadas. Vill man torka av golven så behövs enbart en lätt fuktad mikromopp. Ta eventuellt några droppar diskmedel i vattnet om det är fläckar på golvet. Använd inte golvsåpa på lackade golv, den kan innehålla vax som gör golvet halt!

Däremot rekommenderas traditionell, extra fet golvsåpa för sparsam fukttorkning av oljade trägolv. Fukttorkning innebär att golvet ska vara helt torrt inom en till två minuter. –Men de flesta städar faktiskt sönder sina golv, menar Björn Törnquist på Welin & Co, så fukttorka bara om det verkligen behövs. Annars räcker det gott att dammsuga eller använda torr mikromopp.

För hårdvaxbehandlade trägolv är det tillverkarens underhållsprodukt för rengöring som gäller. Även här är rekommendationen att i första hand dammsuga och torrmoppa. Fläckar tas bort med anvisad rengöringsprodukt eller med underhållsvax. –Börjar golvet se tråkigt ut kan man moppa på ett riktigt tunt lager av underhållsvax. Då blir golvet fräscht igen, tipsar Björn Törnquist.

En annan smart idé är att anlita golventreprenörer som använder det system för kretsloppsmärkning som Golvbranschen GBR tagit fram. Golvets märkningskod innehåller bland mycket annat skötselråd för det specifika materialet. Följer man råden håller sig golven fräscha och vackra under lång tid. Att ta väl hand om sina golv är effektivt för både plånboken och miljön.

kompetens \ kvalitet \ garanti
Auktorisationen administreras av Golvbranschen, GBR.
info@golvbranschen.se \ www.auktorisation.se