Plastgolv på den svenska marknaden är säkra

I dagarna har man på olika nyhetsplatser kunnat läsa om att gravida kvinnor tar upp kemikalier från PVC-golv. Artiklarna är alarmistiska och det finns ingen anledning att göra kvinnor oroliga. De plastgolv som säljs på den svenska marknaden är helt ofarliga.

Påståendena om att gravida kvinnor tar upp farliga kemikalier från plastgolv hänvisar till studien PVC Flooring at Home and Uptake of Phthalates in Pregnant Women. Studien påvisar en korrelation mellan plastgolv och förhöjda nivåer av den reproduktionshämmande ftalaten BBP. Det finns dock skäl att ifrågasätta studiens koppling mellan PVC och exponering för BBP.

Det är 20 år sedan de stora leverantörerna av PVC-golv på den svenska marknaden slutade sälja BBP-produkter. Sedan dess innehåller leverantörernas produkter endast ftalater som är godkända av EU. År 2012 genomförde kemikalieinspektionen en revision av svenska golvleverantörer och kunde i samband med den inte hitta ett enda fall av otillåtet BBP-innehåll [1]. Kemikalieinspektionens tillsyn bekräftar därmed att leverantörerna av PVC-golv efterlever de krav som finns inom branschen.

Ftalater används inte bara i golv utan även i en mängd andra hushållsnära produkter och material, vilket gör det svårt att dra slutsatser om varifrån exponeringen härstammar. År 2014 pekade kemikalieinspektionen ut importerade konsumentprodukter som en möjlig källa till otillbörlig spridning av tillståndspliktiga ftalater på den svenska marknaden [2].

Därtill bör tilläggas att EU-kommissionen 2007 presenterade en omfattande riskbedömning av BBP och drog då slutsatsen att konsumenter inte bör oroa sig för exponering via inomhusluft [3]. De miljöer som prövades uppvisade BBP-nivåer som ligger långt under aktuella gränsvärden.

Golvbranschens medlemsföretag utmärker sig när det kommer till att kvalitetssäkra sina produkter och efterleva de lagkrav som man omfattas av, vilket bekräftas av kemikalieinspektionens tillsyn.

1.Kemikalieinspektionen, rapport:

2.Kemikalieinspektionen, rapport:

3.EU-kommissionen, rapport:

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.