Stolta golvföretag får jobben

Stolta golvföretag får jobben

Trettiotusen kvadratmeter linoleum och parkett under tre år, det är innehållet i den upphandling för Gavlegårdarna som Högström Golv och Bygg- & Golvtjänst i Gävle vann under hösten. Att de båda golvföretagen var auktoriserade spelade en nyckelroll i upphandlingen. –När en stor köpare som Gavlegårdarna förstår och premierar värdet av auktoriserade golvföretag så skickar det en betydelsefull signal till andra beställare, säger Magnus Högström på Högström Golv.

-På mindre än tio år har vi vuxit från noll till femton anställda, och därmed haft en del växtvärk och inte hunnit planera så mycket, medger han. Ändå insåg vi tidigt att det var bra att vara auktoriserade. Men jag minns att jag tyckte det var jobbigt när det drog ihop sig till revision, som ju är en av hörnstenarna i auktorisationen. Därför är jag extra stolt nu när vi fått utdelning på att vara ett Auktoriserat Golvföretag. Jag menar att den kontroll som revisionen innebär är själva kärnan i auktorisationen och ger ett slags kvitto på att företaget är långsiktigt och seriöst.

Tommy Töyrylä på Bygg- & Golvtjänst är inne på samma linje. -Att Gavlegårdarna blev intresserade och ville jobba med auktoriserade företag i den här stora golvupphandlingen berodde på att Golvbranschen var ute och informerade om värdet av auktorisationen. Utbildningarna som ständigt uppdaterar företagens kompetens, hållbarhetsperspektivet och revisionen är sådant som ger trygghet för beställaren. Just nu är det viktigast att få upphandlare att inse hur mycket de får på köpet när de anlitar ett auktoriserat golvföretag. På några års sikt tror jag det kommer att bli mer eller mindre obligatoriskt att vara auktoriserad om man ska få in jobben.

Magnus Högström får sista ordet. -Vi är stolta över att Golvbranschen har tagit fram ett koncept som verkligen fungerar. Med auktorisationen höjer vi statusen och visar att golvföretagen har kunskap, utbildning, ordning och reda. För offentliga beställare och stora byggherrar är det klart attraktivt, eftersom de hanterar stora pengar!