Olle Månsson börjar som ny produktchef på Geberit i januari.

Geberit rekryterar produktchef från Broen

VVS-företaget Geberit Sverige fortsätter utöka sin verksamhet och har rekryterat fem nya medarbetare senaste halvåret. Ny produktchef blir Olle Månsson som kommer från det danska VVS-företaget Broen och börjar på Geberit den 2 januari.

Olle Månsson tillträder den nya tjänsten på Geberits svenska kontor i Bromölla den 2 januari. En tjänst där han efterträder tidigare produktchefen Jonas Elfborg.

- Min roll blir att integrera Geberits olika erbjudanden med varandra för att kunna leverera helhetslösningar med allt från rörsystem och inbyggnadscisterner till badrumsporslin. Jag kommer även att ansvara för att de produkter som koncernen utvecklar anpassas för den svenska marknaden, säger Olle Månsson.

Olle kommer senast från det danska VVS-företaget Broen där han varit nordisk produktchef sedan 2011. Han startade sin bana inom VVS-branschen som VVS-konsult i mitten av 80-talet och redan efter sex år fick han sin första chefsroll. Därefter har han fortsatt inom olika chefsroller på t ex Comap, Roth Nordic och Sandstick.

- Vi ser fram emot att Olle med sin breda kunskap inom branschen, ska fortsätta att utveckla moderna och innovativa helhetslösningar för den svenska badrumsmarknaden, säger Ronnie Persson, VD för Geberit Sverige AB.

Geberits svenska bolag fortsätter att växa. Bara det senaste halvåret har fem nya medarbetare rekryterats. Idag är man 80 personer.

- Det händer mycket på Geberit just nu! Vår satsning på att öka kännedomen och intresset för Geberits vägghängda toaletter och kunna erbjuda en helhetslösning för badrummet, samtidigt som vi vill behålla Ifös starka ställning på badrumsmarknaden, har visat sig vara lyckad, säger Ronnie Persson.

Senaste halvårets rekryteringar till Geberit Sverige AB

• Henrik Asp, säljare Retail, som började på Geberit 7 augusti 2017. Kommer tidigare från Convini Sverige AB där han var platschef/säljare.
  • Jesper Jönsson, teknisk support i Malmö, började på Geberit 4 december. Kommer närmast från Tetra Pak där han jobbat som kvalitetsinspektör.
  • Anders Lemberg, Säljare proffsmarknaden Stockholm, börjar på Geberit 2 januari 2018. Kommer senast från Wilo, där han arbetat som säljare av pumpar och sprinklersystem
  • David Gröndahl, Retail med ansvar för kunder i området Stockholm-Gävleborg, börjar på Geberit den 8 januari. Kommer närmast från Nedis AB där han varit Account Manager till de största elektronikkedjorna i Sverige.
  • Olle Månsson, produktchef, börjar på Geberit 2 januari 2018. Kommer senast från Broen.

Geberitkoncernen är marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter och har en global räckvidd. Geberit verkar som en integrerad koncern med stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder, och bidrar med unikt mervärde när det gäller sanitetsteknik och badrumsporslin. Produktionsnätet omfattar 30 produktionsanläggningar och koncernens huvudkontor finns i Rapperswil-Jona, Schweiz. Geberit har mer än 12,000 anställda i 50 länder och en nettoförsäljning på 2,8 miljarder CHF 2016. Geberits aktier finns på den schweiziska börsen SIX; sedan 2012 finns Geberit med i SMI (Swiss Market Index). www.geberit.se

Petra Nilsson

Presskontakt Marknadschef Sverige 072-743 29 27

Amanda Blomberg

Presskontakt Presskontakt PR-byrå Bindefeld Kommunikation 070-768 44 46

Innovativa sanitetslösningar för moderna badrum

Geberit Group är marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter och firar 150 år under 2024. Geberit har en stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder och kan därmed erbjuda unika mervärden inom sanitetsteknik och badrumskeramik. Tillverkningskapaciteten omfattar 26 produktionsanläggningar, varav fyra är belägna utanför Europa. Koncernen har sitt huvudkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med cirka 11 000 anställda i ett 50-tal länder genererade Geberit en nettoomsättning på cirka 3,1 miljarder CHF under 2023. Geberit är noterade på börsen SIX Swiss Exchange och är en del av SMI (Swiss Market Index) sedan 2012.

Geberit AB
Folketshusgatan 1