Peter Helgesson VD för Geberit Production AB

Sista pusselbiten klar när Ifö Sanitär AB byter namn till Geberit Production AB

Från och med 31 augusti 2018 kommer Ifö Sanitärs verksamhet i Bromölla och Mörrum att gå under namnet Geberit Production AB. Bolaget är det sista i Geberitkoncernen i Sverige som byter till det gemensamma koncernnamnet.

Ifö Sanitär har tillverkat toalettstolar och tvättställ, sedan 1936. Idag är man den enda svenska fabriken som fortfarande tillverkar sanitetsporslin. Årligen lämnar 440 000 toalettstolar och 350 000 tvättställ fabriken i Bromölla. Adderar man tillverkningen av duschar i fabriken i Mörrum, blir siffran ytterligare 70 000 produkter.

Bland de ca 320 anställda på Ifö Sanitärs fabriker i Bromölla och Mörrum har man redan vant sig vid att vara en del i Geberitkoncernen. Att Ifö Sanitär nu byter namn är mest en formsak som varken påverkar kunder eller medarbetare. Namnskylten på taket på fabriken i Bromölla byttes ut för ett halvår sedan och varumärkesnamnen Ifö och Ido kommer att finnas kvar på produkterna.

I hela Geberitkoncernen, med ett 70-tal bolag runt om i världen, är det bara tre som inte har bytt namn till Geberit än. Ifö Sanitär var det sista i Sverige.

- Det är viktigt att alla våra bolag har ett gemensamt namn. Inte minst när vi ska attrahera nya medarbetare. Då kan det vara en fördel att visa att man är en stor koncern med allt vad det innebär av karriärs- och utvecklingsmöjligheter, säger Peter Helgesson VD för Geberit Production AB

Det var 2015 som Geberit köpte Sanitec och därmed tog över de nordiska varumärkena Ifö och Ido. Under en tid behöll man de ursprungliga namnen på produktions- och säljavdelningarna, men från och med 1 september heter alltså alla de svenska bolagen Geberit.

Peter Helgesson, VD Geberit Production AB, Bromöllapeter.helgesson@geberit.com

Petra Nilsson, Marknadschef Geberit AB, Sverigepetra.nilsson@geberit.com

För högupplösta bilder: http://www.mynewsdesk.com/se/geberit/latest_media

Geberitkoncernen är marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter och har en global räckvidd. Geberit verkar som en integrerad koncern med stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder, och bidrar med unikt mervärde när det gäller sanitetsteknik och badrumsporslin. Produktionsnätet omfattar 30 produktionsanläggningar och koncernens huvudkontor finns i Rapperswil-Jona, Schweiz. Geberit har mer än 12,000 anställda i 50 länder och en nettoförsäljning på 2,9 miljarder CHF 2017. Geberits aktier finns på den schweiziska börsen SIX; sedan 2012 finns Geberit med i SMI (Swiss Market Index). http://www.geberit.se

Petra Nilsson

Presskontakt Marknadschef Sverige 072-743 29 27

Amanda Blomberg

Presskontakt Presskontakt PR-byrå Bindefeld Kommunikation 070-768 44 46

Innovativa sanitetslösningar för moderna badrum

Geberit Group är marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter och firar 150 år under 2024. Geberit har en stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder och kan därmed erbjuda unika mervärden inom sanitetsteknik och badrumskeramik. Tillverkningskapaciteten omfattar 26 produktionsanläggningar, varav fyra är belägna utanför Europa. Koncernen har sitt huvudkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med cirka 11 000 anställda i ett 50-tal länder genererade Geberit en nettoomsättning på cirka 3,1 miljarder CHF under 2023. Geberit är noterade på börsen SIX Swiss Exchange och är en del av SMI (Swiss Market Index) sedan 2012.

Geberit AB
Folketshusgatan 1