Hurra för Geggamoja- 10 år

HURRA för 10 ÅR!

Geggamoja kom till vid köksbordet hemma hos Anna. Skisser, mönster och materialprov trängdes med spagetti och ketchup och halvätna smörgåsar. Snart hade syster Sara sagt upp sig från jobbet inom musikindustrin och systrarnas mamma, som lämpligt nog var utbildad sömmerska, hjälpte till att sy upp de första plaggen.

Geggamoja växte fram i övertygelsen att det fanns ett behov av barnkläder som inte bara höll ihop utan även var söta och tuffa. Och, inte minst, tillverkade med ansvar för den värld deras barn skulle växa upp i. Att så långt som möjligt använda ekologiska material och välja fair trade-certifierade leverantörer bl a.

”När Geggamoja firar tio år är det någon sorts bevis på att vi måste ha gjort något rätt”, säger Anna Rietz och hennes syster Sara Marmsjö.

”Geggamoja är väl lite annorlunda på flera sätt. Geggamoja har kommit att bli ett glädjeämne och ett hjärtebarn för oss och våra familjer. Vi startade Geggamoja därför att vi själv efterlyste vettigare och roligare barnkläder”, säger systrarna vars test- och utvecklingsavdelning är helt och hållet manlig. Testarna heter Edvin, Vilgot, Valter och Holger. Deras främsta intressen är att gegga ner sig, ha snöbollskrig, cykla och åka skateboard.

”De är rätta ruffa i lekarna så deras kläder behöver tåla lite tuffare tag, ändå vill vi att de ska se snygga ut”, säger systrarna som utöver att vara systrar är kompanjoner, grannar och kompisar.

Våren 2016 lanserar vi en minikollektion för att fira att vi fyller 10 år. Kollektionen finns ute i butik i April.

Geggamoja 2016.

Idag finns Geggamoja på 15 olika marknader förutom Sverige, hittar man Geggamoja i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Storbritannien, Estland och Frankrike. Varje år kommer flera nya kollektioner vilket säkerställer att Geggamoja aldrig vilar på lagrarna. Dock finns ett antal plagg som mer eller mindre funnits med från början. De är lite av Geggamoja-klassiker som är för bra för att förpassas till historien.  Försäljningen sker via egen webshop, återförsäljare och butik.

• baby
  • barn
  • barnkläder
  • funktionella barnkläder
  • geggamoja
  • ekologiska barnkläder

• Stockholm

Vi  är fast beslutna i att bara göra kläder i material och konstruktioner vi själva älskar att se våra egna barn klädda i.

I stället för att spekulera i vad som kan sälja fem säsonger framåt, stannar vi troget i vår egen känsla om vad som är rätt för familjen och företagen vi jobbar med. Du förstår, för oss är det ingen skillnad mellan dessa två eftersom vi är ett familjeföretag som består av två systrar med två unga familjer.

Tyger i Geggamoja ekologiska kollektion är certifierad enligt GOTS (Global Organic Textile Standard), den internationellt mest kända standarden för ekologisk textilproduktion. GOTS ställer miljökrav genom hela tillverkningsprocessen och omfattar odling, skörd, produktion, processer, tillverkning, förpackning och märkning.

www.geggamoja.com

Sara Marmsjö