Bråda dagar för Albert Schnelzer med skivinspelning och uruppförande

Det är bråda dagar för Albert Schnelzer som för ett par veckor sedan vann Musikförläggarnas Pris.

På onsdag påbörjar BIS skivinspelningen av hans Violinkonsert nr. 2 – Nocturnal Songs med Ilya Gringolts som solist tillsammans med Västerås Sinfonietta. Den följs av en konsert på torsdag 28 november i Västerås Konserthus.

Samtidigt pågår repetitioner av Albert Schnelzers nya orkesterstycke, Burn My Letters – Remembering Clara som uruppförs av Gävle Symfoniorkester i Ljusdal på torsdag 28 november, med repris i Gävle Konserthus på fredag 29 november.
Det är ett verk inspirerat av brevväxlingen mellan 200-årsjubilerande Clara Schumann och Johannes Brahms.

”Jag har försökt fånga både energin och livsglädjen hos personen Clara men också det hektiska livet som hon upplevde som turnerande musiker, hennes tvivel, rädslor och hennes sorg”, berättar Schnelzer.

Verket är en internationell sambeställning mellan Gävle Symfoniorkester, RTE National Symphony Orchestra i Dublin, Los Angeles Chamber Orchestra och Sinfonia Lahti. Det är Gävle Symfoniorkesters chefdirigent Jaime Martin som leder framförandena i Gävle 28-29 november, i Dublin 6 december och i Los Angeles 7-9 februari.

Mer information om konserten i Västerås

Mer information om konserten i Gävle

För mer information och recensionspartitur kontakta
kristina.fryklof@gehrmans.se