Förklädd gud på Folkoperan

Imorgon, den 15 februari, är det premiär för Folkoperans uppsättning av Lars-Erik Larsson och Hjalmar Gullbergs Förklädd gud. En föreställning som fått mycket uppmärksamhet redan före premiären.

Lars-Erik Larssons musik varvas här med romsk dragspelsmusik, och romska EU-medborgare medverkar i föreställningen.

Förklädd gud är ett förunderligt ljust och djupt humanistiskt verk. En besvärjelse över det heliga och okränkbara i människan. Hjalmar Gullberg får oss i sin text att inse att varje gång vi värderar en medmänniska efter hennes yttre, hennes materiella ställning, hennes kulturella eller etniska bakgrund, efter hennes kön eller ålder, så gör vi i själva verket våld på något heligt i oss själva. Folkoperan vill med sin uppsättning få oss att se människan bakom den yttre skepnaden. Kan vem som helst vara den inkarnerade guden?

Totalt ges 24 föreställningar där Lill Lindfors, Björn Kjellman och Astrid Assefa turas om i rollen som recitatör.
Regissör: Malin Stenberg
Dirigenter: Marie Rosenmir och Lone Larsen