Nils Lindberg 80 år

">

Tisdagen den 11 juni fyller tonsättaren och pianisten Nils Lindberg 80 år.

I närmare 60 år har han komponerat och arrangerat musik för jazzgrupp, kör, storband, symfoniorkester, olika ensembler och solister. Han har vägrat att låta sig kategoriseras och förblivit en gränsöverskridare i svenskt musikliv. Hans musikaliska rötter återfinns i såväl den svenska folkmusiken som i jazz och konstmusik, den gyllene treenighet som blivit Nils Lindbergs signum.

Till de av hans verk som nått störst spridning hör Requiem (1993) för tre solister, kör och storband som framförts ett 90-tal gånger runt om i Europa och USA. För 25 år sedan skrev han balladen Shall I Compare Thee to a Summer’s Day till William Shakespeare’s text, som kommit att bli hans kanske mest älskade och framförda stycke.

Nils Lindberg fortsätter att både musicera och komponera. Hans senaste verk, Om dagen vid mitt arbete, skrevs på beställning från Radiokören, och uruppfördes under ledning av Peter Dijkstra, den 18 maj i Stockholm.

Läs mer om Nils Lindberg

För vidare information: