Över 200 000 kr i musikstipendier delas ut på tisdag

Årets stipendier från Inge och Einar Rosenborgs Stiftelse för svensk musik delas ut på tisdag 22 november i samband med Gehrmans Musikförlags höstkonsert.

Rosenborgs-Gehrmans studiestipendium till violinisten Daniel Migdal
Ett av Sveriges mest prestigefyllda priser, Rosenborg-Gehrmans studiestipendium, delas ut till en ung, framstående musiker. Prissumman är 100 000 kr.

Juryns ordförande Tale Olsson säger om Daniel Migdal: ”en utomordentlig begåvning, en oerhört spännande, intelligent och innovativ musiker med stort uttryck och en stark scennärvaro. Han […] utstrålar trygghet, glädje och ödmjukhet i sitt musicerande. Till detta äger han ett temperament och en dramatik i uttrycket som gör honom till en mycket komplett musiker”

Mer information om detta stipendium och om Daniel Migdal (inklusive pressbilder) finns på www.gehrmans.se/press/danielmigdal

Övriga mottagare av stipendier från Inge och Einar Rosenborgs stiftelse

• Barn och sång
    Fortbildningsprojektet Barn och sång vid Sjöviks folkhögskola har tilldelats 60 000 kr. Projektet syftar till att stödja och stimulera lärare verksamma med barn i förskoleåldern och/eller de yngre skolåren
  • Kroumata
    Slagverksensemblen Kroumata har tilldelats 50 000 kr som bidrag till en planerad resa till Australien för att sprida kunskap om svensk musik. Vid resan kommer konserter, "clinics" och seminarier om och med svensk musik att äga rum.
  • Linda Alexandersson
    har på Eric Ericsondagen tilldelats Eric Ericsons resestipendium om 25 000 kronor. Efter avslutade studier på Musikhögskolan i Malmö verkar nu Linda som frilansande tonsättare, körledare samt musiklärare i Malmö och Ängelholm. Hon tilldelas resestipendiet för en resa till European Choral Associations sommarakademi i Graz 2012. Stipendiet utdelas i samarbete mellan Eric Ericson International Choral Centre och Inge och Einar Rosenborgs Stiftelse för svensk musik.

Stipendieutdelning
Årets stipendier från Inge och Einar Rosenborgs Stiftelse för svensk musik delas ut i samband med Gehrmans Musikförlags Höstkonsert som i år har undertiteln Slagkraft!. På konserten framförs musik av bl.a. Steve Reich och Erland von Koch. Medverkande är slagverksensemblen Kroumata, Anders Holdar, Joakim Anterot m.fl.

Stipendieutdelning på Gehrmans Höstkonsert: Slagkraft!
Plats: Capitol, S:t Eriksgatan 82
Datum: 22 november 2011
Tid: 18.00
OBS! Ej öppet för allmänheten.
För pressbiljetter, kontakta Gunnar Helgesson, 08-610 06 12.

• rosenborg-gehrmans stipendier

Inge och Einar Rosenborgs Stiftelse för svensk musikgrundades 1950 och har som ändamål att genom Gehrmans Musikförlag, i vilket stiftelsen har 80 % av aktiekapitalet, verka för utgivning och framförande av värdefull svensk musik, samt att genom bidrag och stipendier stödja svenskt musikliv.

Gehrmans Musikförlag grundades 1893 och är ett av Skandinaviens ledande musikförlag. Med gedigen kunskap och erfarenhet tar förlaget sig an musik av nuvarande och framtida upphovsmän. På Gehrmans finns musik utgiven av Sveriges främsta tonsättare och pedagoger.