Svensk världspremiär med BBC Symphony Orchestra i London

Albert Schnelzer Foto: Hans Lindén

Foto © Hans Lindén

Det är inte varje dag som det uruppförs svenska orkesterverk i London, men nu på fredag, den 13 mars, är det världspremiär för Albert Schnelzers orkesterverk ”Tales from Suburbia” i Barbican Hall i London. Det är BBC Symphony Orchestra som framför verket under ledning av den ukrainske dirigenten Kirill Karabits.

Schnelzer skrev stycket på beställning från BBC Symphony Orchestra och svenska Radiosymfonikerna redan 2012.

”Det ska bli väldigt spännande att äntligen få höra Tales from Suburbia efter flera års väntan. Det är ett verk där jag spänt bågen ordentligt. Speciellt inledningen ska bli intressant att får höra live, där använder jag en del speltekniker jag inte har provat tidigare och också en väldigt stämningsskapande orkestrering. En utmaning för både orkester och dirigent men jag är övertygad om att både BBC och Sveriges Radios Symfoniorkester kommer att klara detta galant!", säger Albert Schnelzer.

Konserten i Barbican Hall på fredag sänds live i BBC Radio3.

Svensk premiär med Radiosymfonikerna och Daniel Harding blir det den 25 mars i Uppsala Konsert och Kongress, med repris i Berwaldhallen i Stockholm den 28 mars. Radiosymfonikerna och Daniel Harding tar sedan med verket på turné till Festspelen i Dresden i maj.

För vidare information eller kontakt med Albert Schnelzer kontakta:

Kristina Fryklöf, Gehrmans Musikförlag

kristina.fryklof@gehrmans.se