Tonsättarweekend med Tommie Haglund

Årets tonsättarweekend i Stockholms Konserthus den 28–31 mars tillägnas Halmstadsprofilen Tommie Haglund, en av Skandinaviens mest särpräglade och visionära tonsättare.

Vi kommer bland annat att få vara med om uruppförandet av Tommie Haglunds första symfoni med Kungliga Filharmonikerna under Tobias Ringborgs ledning. Tommie Haglund berättar om tankarna bakom musiken:

”Emanuel Swedenborg talar om att den egentliga oskuldsfullheten inte finns någon annanstans än i vishet. Att människan är visare ju mer oskuldsfull hon är. Vi lever i tider då oskuldsfullhet närmast kan ses som ett skämt. Det säger en del om vår tid och behovet av tillgång till ett inre tillstånd som kan stå emot alla hot. Min symfoni är ett försök att beskriva mina känslor omkring detta. Så gott jag förmår. Jag har försökt att väva in både diaboliska, smärtfyllda och drömskt genomlysta tillstånd. Som livet självt.”

Under orkesterkonserterna 28 + 30 mars, spelas också solo-konserterna Hymnen an die Nacht och Flaminis aura av violinisten Ilya Gringolts respektive cellisten Narek Hakhnazaryan, och Miah Persson är solist i La rosa profunda för sopran och orkester.

Festivalen avslutas söndag den 31 mars med kammarmusik i Grünewaldsalen med bland andra Gringolts Quartet, gitarristen John Mills, sopranerna Teresia Bokor och Malin Christensson, och musiker ur Kungliga Filharmonikerna.

"Tommie Haglund, bosatt i Halmstad, har ofta försummats i Stockholm medan musiken fått vingar i resten av världen – där lyssnare ofta vittnat om hur drabbade de blivit av den känslosamma och personliga musiken”, säger konserthuschef Stefan Forsberg. ”Vi är oändligt stolta över att nu kunna ändra på den saken och erbjuda våra kära konserthusbesökare de stora upplevelser som Tommies musik innebär.”

Komplett festivalprogram

För recensionspartitur kontakta:
kristina.fryklof@gehrmans.se

Lyssna på Tommie Haglunds musik:

• tommie haglund