Psykologens bästa tips: Glass och njutning gör hösten lättare

Hösten är här och när mörkret smyger sig på upplever många svenskar att de blir tröttare och orkar mindre än under de ljusa sommarmånaderna. Då gäller det att unna sig något extra som sätter guldkant på tillvaron. Det får oss att må bättre och gör vardagen lättare, menar både psykologer och hälsoexperter.

Passande nog får svenska folket snart ännu en möjlighet att följa experternas råd. I oktober lanserar Häagen-Dazs nämligen sin nya smak Chocolate, Pralines & Caramel, en krämig chokladglass varvad med kolasås och krispigt kanderade pecannötter.

– När vi unnar oss något vi tycker om har det en positiv inverkan på oss. Poängen är att ta hand om sig själv, vare sig det är att ta en skön promenad eller att äta lyxig glass. Om vi tidigare har unnat oss något som gett positiva associationer så är aktiviteten positivt laddad. När aktiviteten upprepas upplever vi samma positiva känslor igen, säger Oskar Henrikson, psykolog och en av grundarna till Psykologifabriken som arbetar med att göra psykologi mer lättillgängligt och användbart i vardagen.

Vad man unnar sig är högst individuellt, men vi svenskar älskar att njuta av glass. Studier visar att Sverige tillsammans med de andra nordiska länderna äter mest glass i Europa. Under de senaste åren är det framför allt segmentet lyxglass som har exploderat i försäljning.

Även GI- och hälsoexperten Ewa Skiöldebrand, bland annat grundare av GI Viktkoll, anser att godsaker och njutningar har positiva effekter på vårt välbefinnande under årets mörka månader:

– När vi njuter och unnar oss sådant vi tycker om producerar kroppen hormoner som gör oss gladare. Men självklart gäller det att vara måttlig och helst välja livsmedel bestående av äkta råvaror, utan konstgjorda tillsatser. Vi vet ännu inte hur artificiella ämnen påverkar kroppen på lång sikt. Choklad och nötter som ofta finns i äkta glass och efterrätter är inte bara gott utan innehåller samtidigt sådant som kroppen mår bra av, säger Ewa Skiöldebrand.

Som tillverkare av världens lyxigaste glass är Häagen-Dazs extra noga med kvaliteten på sina råvaror. Företagets filosofi grundar sig i att världens godaste glass kräver världens finaste råvaror. Därför innehåller Häagen-Dazs glass endast naturliga ingredienser och är fri från konserveringsmedel. Som ett signum för hög kvalitet håller alla produkter även ett lågt procentuellt luftinnehåll vilket gör att glassen smälter långsammare och att smakupplevelsen och välbefinnandet dröjer sig kvar längre.

Eva-Lisa Högström, Nordic Brand Manager Häagen-Dazs
Telefon: 031 - 734 36 55, e-post: eva-lisa.hogstrom@genmills.com

För praktiska frågor, bilder eller intervjuer, vänligen kontakta
Frida Bosma, presskontakt Häagen-Dazs på Agency