E-handelsbolaget Gents förstärker med ny ordförande och VD

Trendiga Gents.se satsar på snabb expansion inom manlig livsstil och förstärker nu både styrelsen och ledningsgruppen. Kristina Jarring Lilja har utsetts till ny styrelseordförande och idag tillträder Fredrik Bengtsson som ny VD. De båda tillför en gedigen erfarenhet inom ledningsfrågor och e-handel.

Gents.se är den ledande e-handelsbutiken inom manlig livsstil, skägg, hår och hudvård med fler än 100.000 kunder över hela landet. Bolaget växer starkt på en marknad där män blir allt mer stilmedvetna och där handeln flyttas till internet. Rekryteringarna har letts av bolagets grundare och tidigare styrelseordförande samt VD, Jenny Rydhström.

”Nu står Gents inför nästa fas i bolagets utveckling där jag vill ha en professionell styrelse och ny kraft i ledningen för bolaget. Både Kristina Jarring Lilja och Fredrik Bengtsson har ledaregenskaper och kunnande som gör dem perfekta för sina roller, och jag är oerhört glad över att ha rekryterat två personer med så omfattande erfarenhet till Gents”, säger Jenny Rydhström, grundare av Gents.

Kristina Jarring Lilja, ny styrelseordförande i Gents.se, arbetar som professionell styrelseledamot och ledningskonsult med inriktning på förtroendefrågor. Utöver ordförandeposten i Gents är Kristina bland annat ordförande för Helsingborg Citysamverkan, Campus Helsingborgs Vänner och styrelseledamot i börsnoterade MultiQ. Kristina har en bakgrund som styrelseledamot i Twilfit och var under flera år VD för noterade Micro Holding AB.

”Gents är en föregångare på snabbt växande marknad. I takt med att bolaget växer kommer konkurrensen om kunderna att hårdna och det ska bli en spännande utmaning att forma bolagets mål och långsiktiga strategi för fortsatt framgång”, säger Kristina Jarring Lilja, styrelseordförande i Gents.

Fredrik Bengtsson, ny VD för Gents.se, har mer än 15 års erfarenhet från e-handelsvärlden där han de senaste elva åren ingått i koncernledningen för börsnoterade Qliro Group som marknadschef, affärsutvecklingschef, kommunikationschef och ansvarig för investerarrelationer. I Qliro Group ingår flera av nordens mest välkända e-handelsbutiker, som Cdon, Nelly, Gymgrossisten, Tretti och Lekmer.

”Jag lockades av utmaningen att driva ett spännande företag. Gents har en stark profil, ledande marknadsposition och de kombinerar lönsamhet med en god tillväxt. Potentialen är enorm och jag ser fram emot att leda bolaget i nästa fas av utvecklingen”, säger Fredrik Bengtsson, VD för Gents.

Fredrik Bengtsson, VD Gents, fredrik.bengtsson@gents.com, tfn: 0723-28 01 44