Gents kunder får rakning och vårljus.

I november lanserade Gents Skandinaviens första parfymbar på Väla Center. Idag uppmärksammar den statliga belgiska TV-kanalen VRT butiken, men fokuserar på behandlingsdelen som erbjuder ännu en unik nyhet – Gents Barber & Perfume Bar är nämligen först att kombinera traditionell rakning med den senaste ljusforskningen.

Ljus är viktigt för att barberaren tydligt ska se kundens hud, men också för hur kunden upplever den avslappnande behandlingen. Den högteknologiska belysningen på Gents Barber & Perfume Bar är därför programmerad att automatiskt ge ett optimalt ljus under behandlingens olika moment, allt från att sprida ljuset från en solig vårdag när barberaren bedömer huden till att återskapa ljuset från en varm solnedgång när kunden slappnar av under varma handdukar.

”Vi säljer inte bara en klippning eller en rakning, utan en hel upplevelse. Vi välkomnar vår kund i en sobert exklusiv miljö, en väldoftande oas som skärmar vimlet utanför. Han tar plats i stolen, får något att dricka och en klippning eller rakning där allt fokus är riktat på hans välbefinnande. Ljuset påverkar i högsta grad känslan och utgör en stor del av upplevelsen. Därför är ljuset också en naturlig del i vår behandling”, säger Fredrik Bengtsson, vd på Gents.

I taket på behandlingsdelen och i personalutrymmet sitter ljusplattor från BrainLit, ett svenskt system som är utvecklat i samspel mellan teknisk och medicinsk expertis. Ljussystemet, som kan återskapa ett skiftande dagsljus i en inomhusmiljö, har visat sig ha en positiv påverkan på människans hälsa och välbefinnande. Den har samtidigt en låg energiförbrukning vilket bidrar till en bättre miljö. På Gents Barber & Perfume Bar används BrainLits belysning i behandlingsdelen för att ge kunden en individuellt anpassad ljusmiljö, och i personalutrymmet för att ge bolagets anställda dagsljus i en köpcentermiljö där det normalt saknas.