Aktivt första verksamhetsår för Svenskt Geoenergicentrum

Svenskt Geoenergicentrum startade den 1 mars 2013 och har haft ett mycket aktivt första verksamhetsår. Förutom att bygga upp själva verksamheten och dess kommunikationsverktyg har vi hunnit medverka till kommunikation, kunskapsutveckling, forskning och publikationer relaterat till geoenergi.

Under 2013 har Svenskt Geoenergicentrum bland annat arrangerat en debattpanel om marginalel under Amledalsveckan 2013, arrangerat Geoenergidagen 2013 och den föregående workshopen om aktuella geoenergifrågor i oktober, hållit ett femtontal föreläsningar för företag, organisationer och myndigheter, varit kursledare för geoenergikurser i Sverige och Finland, bidragit till fyra vetenskapliga artiklar, skrivit tekniska artiklar till sju svenska och internationella branschpublikationer och givit ut åtta nyhetsbrev.

Svenskt Geoenergicentrum har även påbörjat arbetet med att förbättra geoenergistatistiken i Sverige, handlett två examensarbeten från Lunds Universitet, arbetat fram ett kursprogram inom geoenergi som lanserats i januari 2014 och bevakat ett tiotal svenska och internationella konferenser och workshopar.