Svenskt Geoenergicentrum svarar på Boverkets NNE-remiss

Från och med 2021 ska alla nya byggnader i Europa vara nära-nollenergibyggnader. Syftet är att genom höga energikrav, ställda så att berörda företag får tid på sig att ställa om, driva på takten i utvecklingen mot ett allt mer energieffektivt byggande i Europa.

Boverket har haft i uppdrag att föreslå vad nära-noll ska innebära i Sverige i form av krav på byggnaders energiprestanda. Ett förslag har tagits fram som omfattar dels hur kraven ska ställas, det vill säga vilken energimängd som ska räknas in i byggnadens energiprestanda, och dels vilka nivåer på energiprestandan som ska gälla för nära-nollenergibyggnader.

Det framtagna förslaget har varit ute på remissomgång bland branschens olika aktörer och Svenskt Geoenergicentrum har lämnat in ett svar på remissen. Där håller man i stort med Boverket i deras definition av NNE och val av systemgräns, samtidigt som man understryker betydelsen av kostnadseffektivitet och en gynnsam behandling av lokal och fritt flödande energi inklusive frikyla. Förslaget till viktningsfaktor för el kritiseras med hänvisning till Energimyndighetens ställningstagande beträffande viktningsfaktorer i april 2015.